Foto: Erik de Jonge

Het wilde zwijn is in opkomst – De Monitor NPO2

Door warme winters is er een overschot aan voedsel en komen wilde zwijnen op steeds meer plekken voor. Goed nieuws voor natuurliefhebbers, maar boeren kijken met argusogen naar deze ‘nieuwe wildernis’. Ze vrezen de Afrikaanse varkenspest, een besmettelijke ziekte die zwijnen en varkens kan treffen en waar geen vaccin tegen bestaat. Uitbraken onder wilde zwijnen in Oost-Europa hebben de export van varkensvlees uit die landen zo goed als stilgelegd.

Bekijk hier de uitzending (tekst gaat verder onder de video)

Zwijnen in Brabant
In Brabant geldt een nulstand voor wilde zwijnen. Alleen op de Veluwe en in het oosten van Limburg mogen de zwijnen leven. Als het aan Natuurmonumenten ligt moet er ook in Brabant ruimte zijn voor het wilde zwijn. Rob van Schijndel van Natuurmonumenten zegt:”Wij zijn heel blij met de aanwezigheid van wilde zwijnen omdat het echt een meerwaarde biedt voor de natuur.” Inmiddels zijn zelfs tot vlak onder Den Bosch zwijnen gesignaleerd.

Intensieve landbouw en varkenshouderij gaan moeilijk samen met wilde zwijnen. Het gewroet in akkers beschadigt gewassen en de zwijnen kunnen ook dierziektes met zich meedragen die in theorie zouden kunnen overspringen op vleesvarkens. Aan verkeersregels houden zwijnen zich bovendien ook niet, met alle risico’s van dien voor automobilisten.

De provincies zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van het nulstandbeleid. Volgens Joost Ploos van Amstel, voorzitter van de Jagersvereniging provincie Brabant “de provincie moet veel strenger zijn, naar de partijen, aan de onderhandelingstafel en ze moeten iedereen verplichten om mee te werken. Nu lijkt het alsof wij jagers alleen verplicht zijn het nulstandbeleid uit te voeren terwijl heel veel partijen hun verantwoordelijkheid niet nemen en zeggen zoek het maar uit hoe jullie dat doen.”

Het Ministerie van Landbouw vindt daarentegen dat het nog niet nodig is voor de provincies om strenger op te treden: ‘De kans op introductie (van de Afrikaanse varkenspest) in Nederland wordt op dit moment niet hoog ingeschat. Zodoende is er momenteel ook geen reden de provincies aan te spreken op het handhaven van het nulstandbeleid.”

Uitbreiding jachtmogelijkheden met drukjacht
Is het aanzitten op de wilde zwijn voldoende om terug te keren naar de nulstand? Volgens Joost Ploos van Amstel is het onvoldoende om de wilde zwijnen allemaal weg te krijgen zonder de jachtmogelijkheden uit te breiden. Hij pleit voor de drukjacht waarbij enkele drijvers door de dichte dekking lopen waar wild zich verschuilt. Hierdoor komt het wild in beweging en gaan zij op zoek naar een andere dekking. Strategisch opgestelde jagers kunnen dan één of meerdere stuks wild schieten als deze rustig voorbij komen lopen.

Paul Verhoeven, burgemeester gemeente Heeze-Leende staat achter het uitvoeren van de drukjacht in bepaalde situaties. Daar moet de provincie mee instemmen.

Johan van den Hout, gedeputeerde Noord-Brabant zegt, “allemaal afschieten is niet ethisch en vooral niet praktisch.” “Jagers zijn er druk mee bezig maar tegelijkertijd moet je realistisch zijn en moet weten dat wat voor beleid je ook voert je ze nooit allemaal weg krijgt; dat is onhaalbaar.”

Volgens Joost Ploos van Amstel is samenwerking en begrip voor elkaars rol en belangen cruciaal.

(…)

Lees het hele bericht op demonitor.nl

De Monitor