Wild van slagerij Ter Weele erkend als streekproduct

Onlangs voegde stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) – een onafhankelijke keurmerkorganisatie die zich inzet voor ondersteuning van regionale initiatieven op het gebied van streekeigen productie – 10 nieuwe deelnemers toe aan haar Veluwse keurmerk. Een van de erkende producenten is Slagerij ter Weele uit Oene. Deze zelfslachtende slager verwerkt het vele wild dat op de Veluwe wordt geschoten tot de meest heerlijke wildproducten.

Op de Veluwe wordt ieder jaar een deel van de reeën, edelherten, wilde zwijnen, damherten en moeflons geschoten om de populaties te beheren, de verkeersveiligheid te waarborgen en om landbouwschade te voorkomen. Jagers worden opgeleid om ervoor te zorgen dat het wild dat wordt geschoten in optimale conditie in de koeling terecht komt, zodat zij zelf, vrienden of de poelier er de mooiste, hoogwaardige culinaire producten van kan vervaardigen

Twee terreinbeheerders ontvingen eveneens een keurmerk. Natuurmonumenten krijgt het Veluwse keurmerk voor vlees van Brandrode runderen. Staatsbosbeheer is erkend als producent voor schapenvlees dat afkomstig is van de schaapskudde in Hoog Buurlo.

Promotie voor Veluwe
Het Erkend Veluws Streekproduct is een gezamenlijke activiteit van stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) en het Veluwefonds. Veluwefonds zet zich in voor de streekproducten uit oogpunt van promotie van de Veluwe. Daarnaast ziet Veluwefonds met het keurmerk een kans om de lokale economie te bevorderen. Inclusief de tien nieuwe erkenningen zijn nu 23 producenten in het bezit van een Erkend Veluws Streekproduct.

Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN)

Hier leest u het hele nieuwsbericht