temp.
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Wild op de kaart – column in De jager #10

Kan ik wild kopen van een jager in mijn omgeving? Hoe kom ik aan wild uit de regio? Steeds vaker bereiken vragen van die strekking onze vereniging. Logisch, want zo’n 95% van de Nederlanders eet vlees en de vraag naar scharrelvlees, liefst uit eigen omgeving, groeit. Wild past daar perfect bij. Onderzoek van Natuur & Milieu laat zien dat wild van eigen bodem maximaal scoort op dieren- en milieuwelzijn. Tot voor kort konden we dit soort verzoeken om wild van de jager uit de eigen omgeving te betrekken slechts beperkt inwilligen: in onze Facebook-groep of via via probeerden we mensen in contact te brengen met een jager bij hen in de buurt.

Het was dan ook een voor de hand liggende stap om ‘Wild op de kaart’ in het leven te roepen. Deze kaart geeft de Nederlander op een eenvoudige manier een overzicht van alle plekken waar wild gegeten en gekocht kan worden. Bij dat laatste gaat het niet alleen om winkels, poeliers en andere verkooppunten, maar is er ook de mogelijkheid om contact te leggen met een jager die kleine hoeveelheden wild kan delen.

De lancering op donderdag 7 juli was een groot succes. Joop Braakhekke, eigenaar van Le Garage en lid van restaurantvereniging Euro-Toques, onthulde Wild op de kaart en sprak tijdens zijn speech zijn waardering uit voor het initiatief. Ruim voordat eerlijk en lokaal eten populair werd, maakte Braakhekke zich al hard voor de waardering van pure smaken. Wild hoort daar wat hem betreft onlosmakelijk bij. Hij verfoeit dan ook de smaakvervlakking in onze samenleving en ziet ‘Wild op de kaart’ als één van de manieren om dat tegen te gaan.

De eerste jagers zetten zichzelf al ‘op de kaart’. Daarbij is hun privacy gewaarborgd. De gegevens van de jager worden pas op diens eigen initiatief gedeeld met geïnteresseerden. Daags na lancering meldden  zich al de eerste geïnteresseerden via onze website. Dat is geweldig om te horen! Door mensen te laten proeven van wild van eigen bodem deelt u het verhaal van de jager ook met hen. En dat verhaal staat als een huis!

Noot van de redactie: deze column verscheen in nummer 10 van De Jager, die op 29 juli bij onze leden werd bezorgd.

Laurens Hoedemaker

Directeur Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging