Wijk niet uit voor een zwijn – De Stentor

Een automobilist raakte gisterochtend bij Heerde zwaargewond na een aanrijding met een wild zwijn. Het aantal aanrijdingen met wilde zwijnen op de Veluwe is de laatste jaren explosief gestegen. ,,Wijk niet uit, daar wordt het alleen maar erger.”

Op de Kamperweg tussen Heerde en Wezep gaat het vrijdagochtend om zes uur mis. Een automobilist klapt met volle snelheid op een wild zwijn. Het dier – een volwassen mannetje van circa 130 kilo – is op slag dood. De bestuurder raakt gewond en wordt met een ambulance naar een ziekenhuis gebracht. Zijn auto komt tussen twee bomen tot stilstand en is total loss. Het voertuig moet worden weggesleept.

Populatie

Het ongeluk staat niet op zichzelf; het aantal aanrijdingen met wilde zwijnen op de Veluwe is de afgelopen jaren explosief gestegen. In 2016 waren er bijna 300 aanrijdingen, dit jaar staat de teller al op 140. ,,Drie zachte winters en voldoende voedsel hebben ervoor gezorgd dat de populatie wilde zwijnen op de Veluwe enorm is gegroeid”, vertelt Gijs van Aardenne van Stichting Wildaanrijdingen Nederland uit Vaassen. ,,Daardoor is ook het aantal aanrijdingen fors gestegen. Dat zorgt voor veel leed bij mens en dier.”

Volgens de Faunabeheereenheid Gelderland leven er zo’n 5.750 wilde zwijnen op de Veluwe. Van Aardenne denkt dat het er eerder 10.000 zijn. De streefstand, het ideale aantal wilde zwijnen voor de Veluwe, is veel lager: 1.350. Dat aantal moet door afschot behaald worden, maar dat lukt bij lange na niet: het is dweilen met de kraan open.

Afschot

Als het misgaat, is het advies: bel de politie, doorrijden is strafbaar. De meldkamer stuurt een faunabeheerder van de Stichting Wildaanrijding Nederland. Die gaat ter plaatse en kijkt hoe het zwijn eraan toe is. Leeft het nog, dan wordt het meestal uit zijn lijden verlost. Is het dood, dan beoordeelt de beheerder of het nog eetbaar is en aan een handelaar kan worden verkocht. Zo niet, dan wordt het dier in het bos neergelegd, wat weer goed is voor de biodiversiteit. ,,Maar het komt ook voor dat het wilde zwijn gewond het bos in loopt”, legt Van Aardenne uit. ,,Dan starten we een zoekactie, met geurhond. Want het komt te vaak voor dat een zwijn na een aanrijding nog dagenlang leeft en enorm lijdt voordat het uiteindelijk doodgaat. Dat onnodige lijden willen we voorkomen.”

Zelf in de buurt komen van een gewond wild zwijn is volgens Van Aardenne niet verstandig. Door de verwondingen zit het dier hoog in zijn adrenalinespiegel. ,,Kom je dichtbij, dan is de kans groot dat het dier je aanvalt. Als wij een zoektocht starten zijn we altijd goed beschermd. De hond draagt een beschermend hesje tegen bijtwonden. Ook wij dragen beschermende kleding en hebben een doorgeladen pistool. Want aan een aanval van een wild zwijn kun je fikse verwondingen overhouden.”

Lees de rest van dit artikel op de Stentor.nl

www.destentor.nl