Foto: Robert Jan Asselbergs

Wat te doen met de verwilderde kat? – Noordhollands Dagblad

Noordhollands Dagblad besteedt op dinsdag 4 september 2018 aandacht aan verwilderde katten in het buitengebied. Medewerkers en vrijwilligers van Landschap Noord-Holland, wildbeheereenheden, Agrarische Natuurvereniging, Jagersvereniging en Vogelbescherming erkennen het probleem.

“Als je door Noord-Holland fietst of wandelt, zie je ze altijd wel lopen”, zegt Onno Steendam van Landschap Noord-Holland. “Het is inderdaad een probleem.” In Friesland en Utrecht mag op verwilderde katten geschoten worden. Groningen en Zeeland overwegen het ook toe te staan, maar in Noord-Holland is en blijft het voorlopig verboden. Wat is dan de oplossing?

“Bij het Uilenbosje in de Eilandspolder hebben in het verleden geprobeerd ze te vangen”, Onno Steendam. “Dat ging op zich goed, maar het is ontzettend tijdrovend. Wij deden ze in een kooitje en de dierenambulance kwam ze vervolgens ophalen. Vaak bleek zo’n kat gewoon uit de omgeving te komen. Als ze een chip hadden gingen ze terug naar de eigenaar. Zo niet, dan werden ze naar het asiel gebracht Het probleem met verwilderde katten is dat ze moeilijk weer tam te krijgen zijn.” Steendam: “Vangen is uiteindelijke geen optie gebleken. Te tijdrovend.”

(…)

Simon Segers van de Wildbeheereenheden Purmer, Wijdewormer en Assendelft zegt, net als Steendam, dat het (verwilderde) kattenprobleem in Zaanstreek en Waterland niet gering is. “Als wij ’s nachts op pad zijn, zien we ze”, aldus Segers. “Ik durf te zeggen dat er gemiddeld drie katten bij een boerderij in het land lopen. Op het erf vinden ze voedsel en achterin het land maken ze vogels dood. Ze spelen ermee, dat is de aard van het beestje. Toen ik pas begon te jagen, zo’n veertig jaar geleden, stonden ze nog op de lijst met bejaagbare dieren. Een kat die 150 meter buiten de bebouwde kom liep, of achter de boerderij, daar mocht je op schieten.”

(…)

“Wij pleiten voor verantwoord huisdierbezit, inclusief het verplicht steriliseren of castreren en chippen”, zegt Janneke Eigeman van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. “Veel mensen weten het niet, maar als eigenaar ben je aansprakelijk voor de schade die het huisdier aanbrengt aan flora en fauna. Verwilderde katten vangen, steriliseren en weer uitplaatsen, daar zijn we tegen. Dat helpt onvoldoende. Het dier doodt na behandeling niet minder vogels.”

“Jagen op verwilderde katten zou een oplossing kunnen zijn, wij sluiten dat niet uit”, zegt Lars Soerink van Vogelbescherming Nederland.

Lees het hele bericht op Noordhollands Dagblad.nl

noordhollandsdagblad.nl