temp.

Waarschuwing vrijwilligers voor vossenlintworm bij onderzoek wolvenkeutels

Sinds kort worden er op de Noord-Veluwe – naast de inzet van wildcamera’s – ook uitwerpselen verzameld en onderzocht op het voorkomen van wolven-dna. Daarmee kan de aanwezigheid van een territoriale wolf sneller worden vastgesteld.

Waarschuwing: niet met blote handen
Nu vrijwilligers (mogelijke) wolvenkeutels verzamelen, wordt hen opgeroepen daar wel voorzichtig mee om te gaan. Wolven kunnen immers ook drager zijn van de vossenlintworm. Besmetting hiermee kan tot ernstige infectie leiden, hoewel de kans daarop niet bijzonder groot lijkt. Uit voorzorg wordt vrijwilligers aangeraden mogelijke uitwerpselen van wolven (en vossen) niet met blote handen aan te raken. Ook voor jagers die betrokken zijn bij uitwerpselen van wolven is net als bij vossen het adagio: voorkomen is beter dan genezen.

Onderzoek vossenlintworm
Recent onderzoek naar de vossenlintworm in Groningen en Drenthe, waaraan veel jagers hebben bijgedragen, laat zien dat de vossenlintworm niet verder is opgerukt sinds de vorige meetronde. Omdat zwervende wolven binnen enkele weken honderden kilometers kunnen afleggen is het denkbaar dat een enkele wolf de lintworm over grote afstand kan verspreiden. Hiervoor is echter geen bewijs.