Vrouwen in een mannenbastion – Dagblad De Limburger

„Het heeft wel voordelen dat ik een vrouwelijke jager ben. Ik krijg best vaak een uitnodiging om mee op jacht te gaan”, zegt Aniek Verheijen (29). „Wacht maar tot je 65 bent”, reageert haar oom Henk Verheijen, ook jager, met een grijns. Aniek maakt samen met haar zus Jenny (25) deel uit van een klein maar groeiend aantal vrouwen in de Limburgse jagerswereld.

De twee haalden twee jaar geleden hun jachtakte. Inmiddels heeft het jachtvirus hen flink te pakken. De mix van de spanning van de jacht en de ontspanning van het bezig zijn in de vrije natuur werkt verslavend. „Er is niks mooiers dan dat je in de vroege ochtend buiten in het veld aan het jagen bent en je het langzaam licht ziet worden. De meeste mensen liggen dan nog in bed”, vertelt Jenny. Aniek kent nauwelijks iets mooiers dan een nacht in de hoogzit, geweer en nachtkijker bij de hand. „Je ziet dan dieren als een das voorbijkomen die niets in de gaten hebben. Net alsof je infiltreert in de dierenwereld.”

DDL-2015 10 17 Jacht vrouwen in mannenbastion

Dagblad De Limburger 17 oktober 2015