Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Vrouwen gaan ook graag op jacht. ‘Je schiet een dier niet zomaar, je neemt toch een leven’ – Nederlands Dagblad

Voor het derde jaar op rij steeg het ledenaantal van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Het imago van jagen wordt steeds positiever en ook jonge vrouwen voelen zich er tot aangetrokken.

In dit artikel vertellen Kelly, Henrieke en Julia over hun keuze om de jachtcursus te gaan volgen. Henrieke en Julia hebben het jagen niet van huis uit meegekregen, toch besloten ze de jachtcursus te doen. Kelly komt daarentegen uit een echte jagersfamilie.

Toen Henrieke twee en een half jaar geleden een jachthond kocht, wilde ze weten of ze eruit kon halen waarvoor de hond gefokt is. Op die manier kwam ze in aanraking met de jacht. Vanwege de kosten en tijdgebrek stelde ze het volgen van de jachtcursus uit. ‘Toen het er toch van kwam, vonden mijn ouders dat niet gek. Ze komen graag eten, maar hoeven geen foto’s van geslacht wild op de familieapp.’

Een praatje van het hoofd communicatie van de Jagersvereniging over de verbetering van het imago van de jager maakte vorig jaar zo veel indruk op communicatie-studente Julia  dat ze juist daar stage wilde lopen. ‘Ik had niets met de jacht, maar ik was er evenmin tegen’, aldus Julia. Ondertussen werkt ze bij de Jagersvereniging en besloot ze de jachtcursus te gaan volgen.

Voor Kelly Kutterik (28) uit Almelo is deelname aan de jacht geen grote stap. ‘Mijn vader is jachtopziener, en mijn opa was dat ook. In onze familie zijn zeven mannen die jagen.’ Dat ze als eerste vrouw in de familie haar jachtakte wil halen, wekt louter enthousiasme.

Lees het hele bericht op de website van het Nederlands Dagblad