Waarom moeten soorten op de Nationale Wildlijst als sommige provincies ruime ontheffingen hebben voor deze soorten?

Het gaat in sommige provincies nu nog goed, maar het systeem van ontheffingen is niet toekomstbestendig.

Toelichting
Het klopt dat sommige provincies voor een aantal soorten redelijk ruime ontheffingen hebben. Het probleem is dat tegen elke ontheffing of tegen elk Faunabeheerplan dat welke provincie dan ook afgeeft, een procedure wordt aangespannen. Er zijn organisaties die hiervoor zijn opgericht; zij doen de hele dag niets anders dan elke ontheffing aanvechten. Ze willen jagen koste wat het kost verbieden. En dat lukt steeds beter.

Daardoor worden provincies steeds voorzichtiger in hun Faunabeheerplannen, vrijstellingen en ontheffingen. Voor het onderbouwen van Faunabeheerplannen en ontheffingen moeten niet alleen steeds meer gegevens verzameld worden, ook worden steeds meer belemmerende bepalingen in ontheffingen opgenomen. Ontheffingen worden daardoor minder goed uitvoerbaar en zadelen de jagers daarnaast nog op met enorme bureaucratie.

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.