Bulgarije

Nederlandse jagers die in Bulgarije willen gaan jagen, dienen rekening te houden met de volgende formaliteiten en documenten.

Documenten

De volgende documenten zijn noodzakelijk voor de jacht in Bulgarije. Veelal zal de gastheer of jachtorganisator de formaliteiten verzorgen: Het georganiseerde jachttoerisme loopt in de Republiek Bulgarije rechtstreeks met de onderafdelingen van de Nationale Bos Raad die belast zijn met wildbeheer, of via jachtbureaus. Bij aankomst op het vliegveld in Bulgarije dient de buitenlandse gast zijn Nederlandse jachtakte aan de douane te tonen als bewijs van het feit dat hij in Nederland mag jagen met de daarop vermelde wapens. Daarnaast zijn de volgende documenten zeer belangrijk:

• De schriftelijke uitnodiging of het contract met het jachtreisbureau waarin vermeld dient te zijn waar en op welke dieren gejaagd gaat worden
  • Een geldig Nederlands paspoort

Wapens

Normaliter doen zich geen problemen voor met het meenemen van een wapen naar Bulgarije.

Europese Vuurwapenpas noodzakelijk

Bulgarije behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese Vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Het EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole! Het zou niet de eerste keer zijn dat een jager aan de grens wordt teruggestuurd om dat het wapen niet of onjuist is vermeld.

Nadere informatie

De Bulgaarse jagersvereniging: UCPB – Union des Chasseurs et Pêcheurs de Bulgarie, Witoscha Str. 31-33, BG-1000 Sofia Tel.: (+) 359 2 987 95 38, fax: (+) 359 2 987 76 60, E-mail [email protected], website: www.slrb-bg.com

Of via ambassade: Ambassade van Bulgarije/Embassy of Bulgaria in The Netherlands Duinroosweg 9 2597 KJ Den Haag tel.: 070 – 350 30 51