Hoe is de jacht in Kroatië (Hrvatska) geregeld?

Nederlandse jagers die in Kroatië willen gaan jagen, dienen rekening te houden met de volgende formaliteiten en documenten.

Documenten

Wie naar Kroatië gaat om te jagen dient aan in het bezit te zijn van een geldig Europese vuurwapenpas (EVP), en in het Kroatisch opgestelde schriftelijke uitnodiging en een (tijdelijke) wapenvergunning.

Wapens

De tijdelijke wapenvergunning voor Kroatië wordt tegen betaling verstrekt door de Kroatische douane, aan de grenspost waar men Kroatië binnengaat. Men dient daarbij de volgende documenten te overleggen:

– de schriftelijke op naam gestelde jachtuitnodiging

– een geldig Europese vuurwapenpas (EVP)

– een geldig paspoort en een bedrag

Europese vuurwapenpas noodzakelijk

Kroatië behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Het EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole! Het zou niet de eerste keer zijn dat een jager aan de grens wordt teruggestuurd om dat het wapen niet of onjuist is vermeld.

Nadere informatie is ook te verkrijgen bij:

De Kroatische jagersvereniging: Croatian Hunters Association sa, Vladimira Nazora 63, HR- 10000 Zagreb Tel: +385 4834 559, Fax: +385 1 4834 557, e-mail: ivica.budor@hls.htnet.hr www.hls.com.hr Of via het Consulaat van Kroatië: Amaliastraat 16 2514 JC Den Haag tel: (+31)(0)70-3633014

Versie 09 – 2015

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.