Vragen en antwoorden over jachtaansprakelijkheidsverzekering

Op dit moment ontvangt de Jagersvereniging veel vragen over de jachtaansprakelijkheidsverzekering. Om u goed van dienst te kunnen zijn, zet de Jagersvereniging de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij.

Ben ik verzekerd bij de Jagersvereniging of bij Aon?
De collectieve jachtaansprakelijkheidsverzekering voor leden van de Jagersvereniging en de deelname daarin is ongewijzigd. Wat wel verandert is dat Aon, onze verzekeringstussenpersoon, voortaan de verzekeringsbewijzen en de facturen verstuurt. Met ingang van dit jaar heeft de Jagersverzekering namelijk de gehele verzekeringsadministratie in handen moeten geven van Aon, vanwege veranderingen in de Wet Financieel Toezicht en strengere eisen van de toezichthouders Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Autoriteit Consument en Markt (ACM). Aon is voortaan uw aanspreekpunt voor bemiddeling en advies over het verzekeringsproduct. Aon mag uw persoonsgegevens overigens alleen daarvoor gebruiken.

Wanneer ontvang ik mijn verzekeringsbewijs?
In de tweede week van januari ontvangt u van Aon uw verzekeringsbewijs én de factuur voor de verzekering. Heeft u vorig jaar ook een Duitsland-certificaat gekregen, dan bevat het prolongatiepakket van Aon ook de verlenging van de éénjarige Duitslandverzekering van Hienfeld/Gothaer. Heeft u de verzekeringspremie voor het seizoen 2019 – 2020 al vooruitbetaald, in verband met een driejarige Duitse akte dan krijgt u geen factuur van Aon.

Krijg ik nu wel of geen nieuwe driejarige Duistland-verzekering?
Zojuist heeft onze verzekeraar Hienfeld, Gothaer aangegeven gewoon nieuwe driejarige bewijzen voor Duitsland af te geven. De Jagersvereniging was onaangenaam verrast door de onrust die hier recentelijk over is ontstaan. We zijn blij dat door onze interventie Aon, Hienfeld en Gothaer snel gezorgd hebben voor de voortzetting van de huidige praktijk.

Wanneer u al in het bezit bent van een driejarig verzekeringsbewijs van Gothaer blijft dit bewijs uiteraard geldig tot de einddatum die op het verzekeringsbewijs is aangegeven.

Is mijn Europese jachtaansprakelijkheidsverzekering in heel Europa geldig?
Ja, maar voor sommige landen, zoals Frankrijk, België en Duitsland, moet u extra certificaten of een vertaling van het Nederlandse verzekeringsbewijs hebben. Daar kunnen soms meerkosten aan verbonden zijn. Voor meer informatie zie de website van Aon.

Wat is er mis met de bereikbaarheid Aon?
Wij hebben klachten gekregen over de bereikbaarheid van de Aon-helpdesk. Dit hebben wij aangekaart bij de Aon-directie en Aon heeft maatregelen genomen om dit te verbeteren. Overigens werkt Aon ook hard aan het verbeteren van haar online-helpdesk, zodat u in de toekomst 24/7 uw verzekering kan afsluiten, aanpassen en uw verzekeringsbewijzen kan uitprinten wanneer u dat wil.