temp.
19°

Voorlopers – Column van Janneke Eigeman in De Jager #1

Niet iedereen weet het, maar jagers lopen soms voorop. Ik geef u een aantal voorbeelden.

Zo’n 25 jaar geleden stond de Jagersvereniging samen met haar WBE’s aan de wieg van de landelijke schoonmaakdag. We wisten toen al dat zwerfvuil een groot probleem was. Via een recordpoging om de grootste hoeveelheid zwerfvuil op één dag te verzamelen, hebben we dit probleem op de kaart gezet (en in het Guiness Book of Records). Waar belangenorganisaties vorig jaar nog de mythe ondersteunden dat de Nederlander moeite zou hebben met het oogsten van wild, schoten wij een eend in een tv-programma voor kinderen, maakten die klaar en aten die op.

Recentelijk agendeerden we, onderbouwd met de laatste onderzoeken, het effect van predatoren op de weidevogelstand. Diezelfde ochtend repte de Volkskrant uitsluitend over ‘anders boeren’ als reden dat het met de weidevogels in de Ronde Hoep zo goed gaat (een telefoontje naar de Jagersvereniging was voldoende geweest om hen uit die droom te helpen). In 2015 bracht de Jagersvereniging een rapport uit over de verwilderde kat. Gevolg: in het afgelopen jaar besteedden diverse media voor het eerst aandacht aan de dramatische effecten van dit verwilderde huisdier op de fauna. Terecht.

Wat ik maar wil zeggen… jagers zijn voorlopers in het signaleren van uiteenlopende zaken in ons buitengebied. Dat we ons daarmee soms de woede van een aantal Nederlanders mee op de hals halen, nemen we op de koop toe. Als de kwestie maar geagendeerd wordt. En dat laatste ligt dan weer deels op mijn bordje. U neemt mij toch niet kwalijk dat ik bij het woord ‘voorlopers’ in combinatie met ‘jagers’ aan meer zaken denk dan de voorpoten van haarwild?

Janneke Eigeman

Janneke Eigeman, hoofd communicatie bij de Jagersvereniging, geeft haar visie op jacht & communicatie