temp.
25°
Foto: Thomas Pruvoost

Verslag Wildhygiënecursus Wirdum Friesland

Wat is het toch mooi te melden dat bij de afgelopen Wildhygiënecursus in Wirdum, Friesland, alle 37 deelnemers en kandidaten met meer dan voldoende resultaat zijn geslaagd.

Na twee interessante theorieavonden mocht door de kandidaten de pen ter hand worden genomen om de kruisjes te zetten in de juiste vakjes van de testvragen. Dat was, blijkt nu wel, voor alle kandidaten geen probleem.

Dit dankzij de goede theoretische onderbouwing, de verduidelijking door middel van “lichtbeelden” en het begeleidende theoriepakket.

Het zou fijn zijn om de collectieve les “ontweiden” beoordeling gekwalificeerd persoon in de praktijk nog eens uit te voeren. Gezien echter de tijdsfactoren en mogelijke af te leggen afstanden lijkt dit in de praktijk een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave. Ondergetekende adviseert daarvoor om de hulp in te roepen van de plaatselijke bekende jagers die met de inmiddels verworven kennis als gekwalificeerde persoon de fijne kneepjes in de praktijk nog eens uit kan leggen aan de nieuw-geslaagden.

Er wordt nog nagedacht over een vervolg in de vorm van een workshop zoals: “Van Schot tot Bord” waarbij o.a. de fijne kneepjes van het gebruik van een uitbeenmes  getoond worden en er wellicht ook mag worden geoefend.

Jelle A de Jong
Ledenvertegenwoordiger