Eduard van Adrichem

Hoe bent u in aanraking gekomen met de jacht?
Ik weet niet beter, vanaf mijn jeugd wist ik al wat ik wilde en ik heb dat zonder compromissen gevolgd, ik leef mijn droom.

Wat betekent het woord ‘jagen’ voor u?
Jagen is voor mij mijn levensonderhoud, mijn ‘loonstrookje’. Jagen is mijn werk, zoals in de oorsprong van de mens.

Welke rol ziet u voor jagers weggelegd in het Nederlandse landschap?
Oogsten uit overschotten, schade beperken en medemensen laten herinneren wie en wat ze zijn.

Hoe ziet u onze relatie met de natuur?
We zijn natuur, we zijn de toppredator. Wij kunnen, als we daar voor kiezen, ons beheersen en met reden een cultuurlandschap beheren en van ons wild, ons voedsel, intens houden. Dat we jager zijn kan je zien. Kijk naar de ogen, die staan voor in het hoofd. Net als bij een roofdier, en niet opzij als bij een herbivoor. Kijk naar de baby en rol een bal. Die pakt ie meteen, een lammetje schrikt. Kijk naar ons maagdarmkanaal, kort en slechts één maag. Kijk naar onze benen die gemaakt zijn om te achtervolgen. En onze wapens die we bedacht hebben en onze pakkende handen. We staan bovenaan in de voedselketen.

‘De mens kan geen jager worden, de mens is een jager’

Wat zou u de Nederlandse jagers aan advies mee willen geven?
Ga meer naar de schietbaan en wordt goed in wat je wilt doen. Als je hulp nodig hebt, bel of mail me dan. Ik leer het je.

Waar zou u heel Nederland op willen wijzen?
Kijk uit lieve mensen, u raakt de kennis en de binding met de ‘natuur’ kwijt, en dat is vreselijk voor die natuur en voor uw kinderen, want ze zullen het altijd missen in hun hart. Oordeel niet over zaken waar u geen verstand van hebt. Er wordt al gejaagd sinds mensenheugenis en ‘t barst van het wild! Een jager zorgt ervoor. Kom anders eens bij ons kijken!

Over Eduard van Adrichem (1957)
Eduard is commercieel jager en eigenaar van ‘Eduards jagen en vissen’. Dit is een praktijkschool voor de beginnende jager. Zijn opleiding bestaat uit de lagere school en nog diverse andere niet afgemaakte opleidingen. Zijn ‘studie’ was een weg van een autodidact en een rebel. Hij werd letterlijk ziek van onze voorgekauwde maatschappij. Na zijn twintigste had hij zoveel vragen dat hij het heft in eigen handen heeft genomen om te leren leven. Hij maakte een twee jaar durende wereldreis en woonde bij mensen van diverse culturen en religies. Leven is een kunst, liefde is een kunst. Arbeid adelt, en dat is niet de arbeid van de handen maar van de geest, de arbeid van de handen is het gevolg. Hij is psychologie, filosofie en religie gaan lezen om de weg te leren.

Het heeft hem veel zweet gekost, maar nu doet hij wat hij wil doen: mensen leren hoe mooi de jacht en het leven is.