temp.
13°

Schietvaardigheidsbewijzen

Jachtschietpaspoort Jagersvereniging

Op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland worden aanvullende (schiet)eisen aan jagers en faunabeheerders gesteld om grofwild te mogen schieten. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging heeft deze eisen geïnventariseerd wat resulteerde in het jachtschietpaspoort. In dit paspoort kunnen de resultaten van de onderstaande schietproeven met een kogelgeweer worden afgelegd:

1. De Nationale standaard schietproef. Jagers die betrokken zijn bij het grofwildbeheer bij verschillende terreinbeherende organisaties dienen deze proef jaarlijks af te leggen.
  2. De Schietproef lopend varken
  3. De Schietproef vangschot afgeven
  4. De Schietproef lange afstand (200 of 300 meter).

De banen waar u deze schietproeven kunt afleggen en laten afstempelen in het jachtschietpaspoort zijn hieronder vermeld. Het nationale jachtschietpaspoort is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en wordt mede uitgevoerd door IPC De Groene Ruimte en de Nederlandse Bond van Schietbaanhouders. Het jachtschietpaspoort is tot stand gekomen met medewerking van Vereniging Het Reewild en de terreinbeherende organisaties.

Het Jachtschietpaspoort van de Jagersvereniging is voor €15,-te bestellen door het aanvraagformulier Jachtschietpaspoort te downloaden en ingevuld – met een pasfoto – te sturen (postzegel niet nodig) naar:

Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging
Antwoordnummer 734
3800 VB Amersfoort

Op deze schietbanen kunt u de schietproeven afleggen en laten afstempelen in het jachtschietpaspoort:

Baan Contactpersoon Mogelijkheden Opmerkingen
Europoort A.M. van Dijk Zowel 100 meter als 30 meter
Dorhout Mees B. Ketelaar 30 en 100 meter, lopend varken
Berkenhorst H. Veldwijk Alle onderdelen behoudens lange afstand Lopend varken schieten is altijd de tweede donderdag avond van de maand van 20.30 uur tot 22.00 uur en elke vrijdagmiddag van 15.00 uur tot 17.00 uur. Voor de proef het liefst even bellen om het een en ander goed af te stemmen.

Hubertusinsigne

Om hun schietvaardigheid te onderhouden is het belangrijk dat jagers regelmatig oefenen op de schietbaan. Daarom organiseren de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en de Nederlandse Bond van Schietbaanhouders (NBvS) het Hubertusproject.

Leden van de Jagersvereniging ontvangen hun stempelkaart voor het Hubertusinsigne ieder jaar met hun vakmagazine De Jager. Deze kaart is ook verkrijgbaar op de schietbanen die aan het project meedoen.

Bewijs schietvaardigheid lopende hoefdieren

In diverse landen wordt grofwild bejaagd tijdens bewegingsjachten. Hierbij wordt lopend wild geschoten, hoofdzakelijk wilde zwijnen. Om hierbij veilig en doeltreffend te zijn is het van groot belang dat de jager zijn schietvaardigheid op peil houdt c.q. brengt door het schieten op bewegende schietschijven, ‘lopend varken’, of in de schietbioscoop. De Stichting Jachtopleidingen Nederland geeft een handig, gratis boekje uit waarmee u uw schietvaardigheid op lopend wild kunt aantonen.

Meer informatie? Neemt u dan contact op met een van de deelnemende schietbanen of met de SJN.

Sportschietbaan Delfzijl, Westerlaan 4, 9937 TS Meedhuizen, tel. 0596 – 63 02 07

Jacht- en Schietsportcentrum Dorhout Mees, Strandgaperweg 30, 8256 PZ Biddinghuizen, tel. 0321 – 33 11 38

NJC Berkenhorst, Stakenbergweg 60, 8075 RA Elspeet, tel. 0577 – 49 13 32

Schietbaan Jaspers, Jaspersweg 7, 7103 AV Winterswijk, tel. 0543 – 52 04 53