Schietvaardigheidsbewijzen

Jachtschietpaspoort Jagersvereniging

Op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland worden aanvullende (schiet)eisen aan jagers en faunabeheerders gesteld om grofwild te mogen schieten. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging heeft deze eisen geïnventariseerd wat resulteerde in het jachtschietpaspoort. In dit paspoort kunnen de resultaten van de onderstaande schietproeven met een kogelgeweer worden afgelegd:

1.De Nationale standaard schietproef.

Dit zijn de eisen die worden gesteld aan de jagers die betrokken zijn bij het grofwildbeheer bij verschillende terreinbeherende organisaties en die  jaarlijks deze proef moeten afleggen. De proef bestaat uit het afgeven van schoten in verschillende houdingen op 100 meter afstand. Tijdens de proef wordt geschoten op verschillende wildschijven en dienen dodelijke bladschoten afgegeven te worden (hart/long regio). Onder dodelijk wordt verstaan een treffer in de aangegeven cirkel .

2.De Schietproef lopend varken

Dit is de proef waarmee men kan aantonen dat men geoefend heeft op het ‘lopend varken. Dit is vereist in verschillende Duitse Deelstaten. De test bestaat uit 5 schoten op 40 meter afstand op de van rechts naar links lopende bewegende varkensschijf. Om voor dit onderdeel te slagen moeten 4 van de 5 schoten dodelijk (blad) geplaatst zijn. Alle schoten moeten zijn afgegeven met een geweer zwaarder of gelijk aan het kaliber 6.5 x 55 mm.

3.De Schietproef vangschot afgeven

Deze proef is vereist voor jagers die worden ingeschakeld op De Hoge Veluwe. Het is een extra zekerheid voor het geven van een vangschot op korte afstand, waarbij men rekening moet houden met de aan te passen richtpunt (kijker staat hoger als de loop). De test bestaat uit 2 schoten op 30 meter afstand in de houding staand vrijhandig.  Beide schoten dienen dodelijk te zijn. Onder dodelijk wordt verstaan een treffer in de aangegeven cirkel (25 cm) .

4.De Schietproef lange afstand (200 of 300 meter).

Deze proef werd toegevoegd op verzoek van jagers zelf die regelmatig op deze afstanden oefenen, bijvoorbeeld voor de jacht in landen als Schotland en de Alpen, waar door de terreinomstandigheden vaker op afstanden boven de 100 meter moet worden geschoten. De test bestaat uit 5 schoten op naar keuze 200 of 300 meter. Om voor dit onderdeel te slagen moeten 4 van de 5 schoten dodelijk (blad) geplaatst zijn (cirkel 25 cm). De schutter is vrij zijn houding te kiezen.

De banen waar u deze schietproeven kunt afleggen en laten afstempelen in het jachtschietpaspoort zijn hieronder vermeld. Het nationale jachtschietpaspoort is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en wordt mede uitgevoerd door IPC De Groene Ruimte en de Nederlandse Bond van Schietbaanhouders. Het jachtschietpaspoort is tot stand gekomen met medewerking van Vereniging Het Reewild en de terreinbeherende organisaties.

Het Jachtschietpaspoort van de Jagersvereniging is voor €15,-te bestellen door het aanvraagformulier Jachtschietpaspoort te downloaden en ingevuld – met een pasfoto – te sturen (postzegel niet nodig) naar:

Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging
Antwoordnummer 734
3800 VB Amersfoort

Op deze schietbanen kunt u de schietproeven afleggen en laten afstempelen in het jachtschietpaspoort:

Baan Contactpersoon Mogelijkheden Opmerkingen
Europoort A.M. van Dijk Zowel 100 meter als 30 meter
Dorhout Mees B. Ketelaar 30 en 100 meter, lopend varken
Berkenhorst H. Veldwijk Alle onderdelen behoudens lange afstand Lopend varken schieten is altijd de tweede donderdag avond van de maand van 20.30 uur tot 22.00 uur en elke vrijdagmiddag van 15.00 uur tot 17.00 uur. Voor de proef het liefst even bellen om het een en ander goed af te stemmen.
Hendrix Wapenmakerij Hendrix
077 366 2429
Schietbioscoop + 100 meter schietbaan Lopend en stilstaand wild (staand/zittend) Openingstijden:
wo./do. 12.30 – 19.00
vrij. 12.30 – 20.00
zat. 09.00 – 16.00
(op afspraak)

_______________________________________________________________________________________

Bewijs schietvaardigheid lopende hoefdieren

In diverse landen wordt grofwild bejaagd tijdens bewegingsjachten. Hierbij wordt lopend wild geschoten, hoofdzakelijk wilde zwijnen. Om hierbij veilig en doeltreffend te zijn is het van groot belang dat de jager zijn schietvaardigheid op peil houdt c.q. brengt door het schieten op bewegende schietschijven, ‘lopend varken’, of in de schietbioscoop. De Stichting Jachtopleidingen Nederland geeft een handig, gratis boekje uit waarmee u uw schietvaardigheid op lopend wild kunt aantonen.

Meer informatie? Neemt u dan contact op met een van de deelnemende schietbanen of met de SJN.

Sportschietbaan Delfzijl, Westerlaan 4, 9937 TS Meedhuizen, tel. 0596 – 63 02 07

Jacht- en Schietsportcentrum Dorhout Mees, Strandgaperweg 30, 8256 PZ Biddinghuizen, tel. 0321 – 33 11 38

NJC Berkenhorst, Stakenbergweg 60, 8075 RA Elspeet, tel. 0577 – 49 13 32

Schietbaan Jaspers, Jaspersweg 7, 7103 AV Winterswijk, tel. 0543 – 52 04 53