Jonge Jagers

De Jonge Jagers vormen een enthousiaste groep jonge mensen met hart voor de natuur. Dit netwerk van jonge jagers is op diverse terreinen actief. Zo worden bijvoorbeeld schietwedstrijden georganiseerd, vinden er lezingen, excursies en wildwandelingen plaats en helpen Jonge Jagers mee met de natuurschoon- maakacties en andere werkzaamheden in de natuur. Op verschillende fairs en beurzen zijn de Jonge Jagers actief bij de PR. Journalisten vragen soms gericht naar jonge jagers als woordvoerder voor onderwerpen die te maken hebben met faunabeheer. Daarnaast kunnen jongeren vaak WBE’s van dienst zijn met hun specifieke kennis, bijvoorbeeld van moderne ICT-toepassingen. En dat het soms een extra uitnodiging voor de jacht oplevert, is mooi meegenomen. Namens de Commissie Jonge Jagers woont een lid de vergaderingen van de Ledenraad bij.

Jonge Jager worden?

Iedereen in de leeftijd van 18 t/m 35 jaar die lid is van de Jagersvereniging, hoort automatisch bij de sectie Jonge Jagers. Dit is dus eigenlijk de jongerenafdeling. Je hoeft je er niet speciaal voor op te geven en er zijn geen extra kosten aan verbonden! Ook Jonge Jagers worden ouder, dus nieuwe actievelingen zijn welkom.

Commissie Jonge Jagers

Een lid van de Commissie Jonge Jagers (voorzitter) woont de vergaderingen van de Ledenraad bij. Hij of zij heeft daar geen stemrecht, maar kan wel deelnemen aan de beraadslagingen.

De Jonge Jagers zijn per afdeling te bereiken via de volgende e-mailadressen:

Bekijk hier wie de Commissie Jonge Jagers vormen

Interview voorzitter Jonge Jagers

Martin Bruins (30) werd begin 2020 benoemd als voorzitter van de Commissie Jonge Jagers. Nu, anderhalf jaar later, vertelt hij wat er in de tussentijd is gebeurd en wat de toekomstplannen zijn. Lees het in het artikel hieronder.

Lees het interview met Martin Bruins

Interessante artikelen voor Jonge Jagers

En nu de praktijk
Het felbegeerde papiertje is binnen. De jachtakte zit (of komt) binnenkort in de ‘pocket’ en dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk het veld in. Maar hoe doe je dat? Hoe kom je aan een gastakte en hoe aan jachtgelegenheid? Als je de jacht niet van huis uit hebt meegekregen kan dat best een flinke hobbel zijn die je moet nemen.

Test hagelgeweren
Je bent geslaagd voor je jachtdiploma. Tijd dus om je jachtuitrusting uit te breiden. En bijvoorbeeld een hagelgeweer uit te zoeken. Maar waar moet je nu op letten? Diana van der Valk test vijf hagelgeweren in de midprice range.

Gehoorbeschermers
Schieten zonder gehoorbescherming beschadigt je gehoor permanent. Ook al na één onbeschermd schot. Zo eenvoudig is het. Er zijn een hele hoop jagers en sportschutters – zeker de oudere generatie – die in meer of mindere mate last hebben van gehoorverlies, zelfs doofheid. Gelukkig is de huidige lichting (aspirant) jagers doordrongen van de noodzaak van gehoorbescherming.

Hoe ik een jager werd
Er zijn mensen bij wie de jacht met de paplepel is ingegoten. Die als kind meegingen op hazenjacht, met grote ogenstonden te kijken wanneer hun vader een ree van zijn  huid ontdeed en ’s avonds na het eten zijn geweer poetste. Die niet konden wachten tot ze oud genoeg waren om zelf in het bezit van een jachtakte te zijn. Ik ben niet één van die mensen.

Lees het artikel

Volg ons op social media en blijf op de hoogte'