Topkoks verzetten zich tegen het beperken van de jacht – NOS journaal

Zo’n 200 koks, onder wie Jonnie Boer, Joop Braakhekke, Paul Fagel en Robert Kranenborg, verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de jacht op dieren verder aan banden te leggen.

Staatssecretaris Dijksma wil in een wet vastleggen dat jagers eerst moeten bewijzen dat er te veel dieren van een bepaald soort zijn, voordat ze mogen schieten. Het is een politiek compromis. De PvdA vindt namelijk dat de jacht in dienst moet staan van de natuur. In het verkiezingsprogramma stond nog dat de plezierjacht verboden moet worden. Maar de VVD wil jagers niet onnodig met een ingewikkelde administratie opzadelen.

En daar zijn de 200 Nederlandse koks het roerend mee eens. In een brief aan de Tweede Kamer vragen ze Dijksma aandacht voor de “verregaande bureaucratisering”, die het wetsvoorstel met zich mee zou brengen.

De koks vinden het verder inperken van de jacht bovendien niet in de huidige tijdgeest passen. “We hanteren de code van eer. Dat betekent dat we duurzaam met lokale producten werken, juist wat nu de trend is. Dat wordt straks onmogelijk gemaakt”, zegt Joop Braakhekke.

NOS-journaal

Doorlezen en terugkijken op NOS