Tien arrestaties in onderzoek stroperij

In Barneveld en omgeving zijn tien mensen gearresteerd in een onderzoek naar illegale wapenhandel en stroperij. Er zijn bij huiszoekingen tientallen wapens gevonden, waaronder dubbelloops hagelgeweren, kogelgeweren, een handvuurwapen, alarmpistolen en een stroomstootwapen.

Ook zijn er geluiddempers en munitie in beslag genomen, net als twee voertuigen en een grote hoeveelheid vlees van illegaal geschoten beschermde diersoorten. Lees verder op NOS.nl

Toezicht in het buitengebied
Jagers zijn de oren en ogen van het buitengebied. Zij brengen zoveel tijd buiten door dat hun inzet gelijk staat aan 13.000 fulltime banen op jaarbasis. Jagers hebben vaak een eerste signaleringsfunctie als het gaat om stroperij, (drugs)afvaldumpingen, roofvogelvervolging en inbraken. De 300 lokale jagersverenigingen (WBE’s) hebben gemiddeld 125 uur per jaar een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in dienst.

Standpunt van de Jagersvereniging

• De Jagersvereniging vindt toezicht in het buitengebied belangrijk. De vereniging vindt dat het huidige niveau van toezicht onder een acceptabel minimum is gekomen.
  • De Jagersvereniging vindt toezicht in het buitengebied een maatschappelijk belang en verlangt daarom van de overheid ondersteuning en facilitering in de vorm van opleiding, werkbare wet- en regelgeving en financiering.
  • De Jagersvereniging verwacht van de overheid dat zij prioriteit geeft aan ernstige vormen van wildlife crime

Wat doet de Jagersvereniging?

De Jagersvereniging stimuleert haar leden om misstanden in het buitengebied te melden bij de bevoegde autoriteiten. De Jagersvereniging is deelnemer in Meldpunt Wildlife Crime samen met organisaties als Staatsbosbeheer, Natuur & Milieu en de Vogelbescherming. De Jagersvereniging behartigt de belangen van de WBE als werkgever van BOA’s.

Tien arrestaties in onderzoek naar wapenhandel en stroperij op Veluwe

Lees het volledige item op NOS.nl