Foto: Stijn Groen

Stropers schieten Limburg leeg – EditieNL

In Limburg neemt het aantal meldingen van gestroopte dieren steeds meer toe. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging Limburg pleit daarom voor het inzetten van boa’s in de Limburgse buitengebieden.

Op 29 maart jl. besteedde EditieNL aandacht aan de toename van dierenmarteling en wildstroperij in de Limburgse natuurgebieden. Naast dat er vaak wordt gejaagd met illegale wapens, wordt er ook gegokt op jachthonden. De Jagersvereniging ziet daarom graag meer buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s)  in het buitengebied.

In de uitzending komen Wim Grave, voorzitter Jagersvereniging Limburg, en Stijn Groen, BOA, aan het woord. Beide maken zich boos om de illegale stroperij die plaatsvindt in de Limburgse bossen. Stropers schieten vaak met kogels van een klein kaliber, waardoor het dier gewond wegkruipt in de bossen en een pijnlijke dood tegemoet gaat. Wim Grave, die zelf ook jaagt, legt het verschil uit tussen jagen en stroperij: ‘We schieten alleen maar waar we toestemming voor hebben (…) daar trekken stropers zich niks van aan.’ Nadat de stropers het wild hebben geschoten wordt het vaak via illegale handel aangeboden. ‘Waar een bovenstroom is, wild via de legale handel, is ook altijd een onderstroom. En die onderstroom wordt gefaciliteerd door stropers’, aldus Stijn Groen.

Bekijk het hele fragment van EditieNL

Stropers schieten Limburg leeg