Foto: Anoeska van Slegtenhorst

SP

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 presenteren de politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. In deze documenten beschrijven de partijen waar zij met Nederland naartoe willen. Sommige partijen zijn hierbij erg concreet met actiepunten, anderen kiezen voor een meer globale omschrijving van hun visie. De Jagersvereniging volgt de programma’s uiteraard nauwgezet. Immers, deze programma’s bepalen straks hoe jagers in de praktijk uitvoering kunnen geven aan jagen. Hieronder geven we u een inkijkje in het verkiezingsprogramma en voor jagers relevante punten.

Programmapunten

In de teksten van het verkiezingsprogramma verwoorden politieke partijen zoveel mogelijk van de strategische keuzes die zij zouden willen nemen. Slechts een gedeelte van de beleidsterreinen zijn belangrijk voor Nederlandse jagers en voorjagers. Dat zijn de plannen met betrekking tot:

logo SP

Download het volledige verkiezingsprogramma van de SP

Hieronder vindt u citaten uit het verkiezingsprogramma van de SP:

Natuur en –gebieden

• Het verbod op bouwen langs de Noordzeekust blijft gehandhaafd. De Zuid-Hollandse en Zeeuwse riviermondingen worden met zorg beheerd, waarbij de natuurwaarden niet ondergeschikt worden gemaakt aan economisch gewin. (blz. 41)
  • We investeren in het Natuurnetwerk Nederland (Ecologische Hoofdstructuur). Ook investeren we extra in de grote wateren. Op zee komt een aaneengesloten netwerk van natuurgebieden. Beschermde
    Natuurmonumenten worden in ere hersteld. (blz. 47)

Landschapskwaliteit en –onderhoud

• Het Groene Hart en andere open landschappen blijven groen en open en worden niet langer van alle kanten aangevreten door nieuwbouw, bedrijventerreinen, kassen en wegen. Voor bodemdaling, bodemstijging
    (als gevolg van mijnwaterschade), veenoxidatie en problemen met funderingen komt een speciaal actieprogramma. (blz. 41)