Foto: Robert-Jan Asselbergs

Schuwe muntjak moet verdwijnen- Reformatorisch Dagblad

Afgelopen zaterdag verscheen er een artikel in het Reformatorisch Dagblad over de muntjak in Nederland. Het gaat goed met deze hertachtige stelt het artikel, want hij is bijna verdwenen uit ons land. Dat klinkt tegenstrijdig, ‘maar volgens de Europese Richtlijn Exoten moet de muntjak uit Nederland verdwijnen’, aldus ir. Hans Hollander van de Zoogdiervereniging.

In Nederland komen er rond de 10 tot 15 muntjaks in het wild voor. Deze individuen houden zich met name op in de Achterhoek en op de Veluwe. In Nederland heeft alleen Brabant een provinciale aanwijzing om muntjaks te bejagen. In Duitsland is de muntjak verdwenen; de mogelijkheid dat Duitse muntjaks de grens oversteken is nagenoeg uitgesloten. In België lopen er echter nog wel enkele exemplaren rond, die theoretisch gezien wél de grens over zouden kunnen komen.

Omdat de hertjes klein van stuk zijn richten ze grote schade aan de bodemvegetatie aan. Ook planten ze zich razendsnel voort: een vrouwtje kan direct na het werpen weer drachtig worden.

Oorspronkelijk komt het beestje uit India, waar Engelse landheren het meenamen naar Engeland om daar door te fokken. Er zijn er enkele ontsnapt, en nu lopen er rond de 650.000 op het eiland rond. In Engeland worden muntjaks op dezelfde manier beheerd als de reeën.

Lees het hele artikel: Schuwe muntjak moet verdwijnen

Meer op rd.nl