temp.
Foto: Robert-Jan Asselbergs

Schiet een zwaan – Vrij Nederland

Heel lang stonden zwanen gewoon op het menu. Daar moeten ze maar weer op, want ze schijten de boel onder. En af en toe moet er één geschoten worden.

EEN GOEDE VRIEND VAN MIJ IS LAATST KLEMGEREDEN. Een voorbijganger had hem een zwaan zien schieten en wilde hem graag even met de dood bedreigen. Ik vraag me af of deze voorbijganger ook de boer, de voorzitter van de Faunabeheerseenheid en zijn regionale volksvertegenwoordiger een kogelbrief heeft gestuurd. Mijn vriend schoot de zwaan namelijk op verzoek van de landeigenaar met ontheffing van de provincie. Deze klucht haalde zelfs het nieuws op RTV Noord-Holland. De mondige voorbijganger wilde niet herkenbaar in beeld, uit angst voor repercussies. Ik vind dat grappig: iemand met de dood bedreigen en dan bang zijn om herkend te worden.

Het schokt u misschien, maar de realiteit is: er worden zwanen geschoten in Nederland. Het zijn er niet zo veel als ganzen, maar ze zijn wel een stuk groter en schijten, net als de ganzen, weilanden vol die de koeien dan niet meer lusten. Dat is een reëel probleem als je koeienboer bent. Die boeren doen er dan ook van alles aan om ze weg te jagen, maar soms zijn het er zo veel dat er maar één ding op zit: de groep wat uitdunnen. We moeten toch met z’n allen een beetje zien samen te leven.

We hebben het hier niet over een bedreigde diersoort. Toch vindt men een zwaan anders dan een gans of een eend. Waarom? Welnu, zwanen zitten in de KLM-reclame of zijn romantische waterfietsen. Daar gaan mensen raar van doen. Ik durf te wedden dat het gros van de zwanenknuffelaars vanavond gedachteloos de laatste tonijn zit weg te hakken in de eerste de beste all you can eat-sushi-toko. Pick your battles.

(…)

Lees de rest van dit artikel in Vrij Nederland gratis via Blendle