temp.
Foto: Henry Bersselaar

Ruim 1.100 jagers besteden dit jaar 4.300 uur aan schoonmaakacties buitengebied

Jagers in jaren ’90 initiatiefnemers van schoonmaakacties

Amersfoort – Tijdens NL Doet (9 en 10 maart) en Nederland Schoon (24 maart) trekken er naar schatting meer dan 1.100 jagers op uit om het buitengebied te ontdoen van zwerfvuil. Zij steken daar naar schatting bijna 4 uur per persoon in. Tijdens de schoonmaakacties werken de jagers samen met diverse organisaties: scouting, gemeentes, sportverenigingen en natuurorganisaties. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Jagersvereniging onder haar leden.

Anno 2018 doen 53 groepen, verdeeld over het hele land, mee aan de schoonmaakacties. 38 groepen werken daarbij samen met andere organisaties, waarbij gemeentes in 27 groepen de meest voorkomende samenwerkingspartner is. Andere partners bij de schoonmaakacties zijn scoutinggroepen, sportverenigingen en natuurorganisaties.

Door hun grote verbondenheid met het buitengebied is het schoonmaken voor jagers een belangrijke activiteit. Uit dezelfde inventarisatie blijkt dat zij daar naar schatting dit jaar 4.370 uur aan zullen besteden.

Jagers initiatiefnemer van schoonmaakacties
Jagers stonden in 1991 aan de wieg van de schoonmaakacties in het buitengebied. Zij zagen hoe zwerfvuil leidde tot ongewenste effecten: dieren kunnen gewond, verstrikt of vergiftigd raken door zwerfvuil en het kan negatieve effecten hebben voor de bodem. Dit vormde de motivatie voor een Brabantse jagersvereniging om in 1991 een dag te organiseren waarop het buitengebied werd ontdaan van zwerfvuil. Andere groepen jagers volgden dit voorbeeld wat in 1998 zelfs leidde tot een notering in het Guinness Book of Records. Dit droeg toen nog de naam Natuurschoonmaakdag Nederland.