Rotte zwijnen steekt over vlak voor vrachtwagen

Op 27 februari 2017 filmde Frank Antonis vanuit zijn auto een rotte (familiegroep) zwijnen die vlak voor een vrachtwagen de provinciale weg overstak. De vrachtauto kon beperkt vaart minderen. Even daarvoor rende de rotte rond in het weiland naast de provinciale weg, de N397. De provincie plaatste na het zien van de beelden in allerijl waarschuwingsborden.

Waar wilde zwijnen tot voor kort in deze streek nog uitzonderlijk waren, neemt de soort in dit gebied nu een enorme vlucht. De secretaris van de lokale jagersvereniging, WBE Zuid-Oost Kempen, onderbouwt dat met de cijfers van het aantal geschoten zwijnen in de afgelopen drie jaar. In 2016 schoten jagers van de WBE over het hele jaar 44 zwijnen, in 2015 kwam het aantal uit op 25 en in 2014 op 6. Alleen al in de eerste twee maanden van 2017 schoten de jagers van de WBE 12 wilde zwijnen. Jagers in het gebied signaleren rottes van enkele tientallen wilde zwijnen.

In de regio waar WBE Zuid-Oost Kempen deel van uitmaakt, geldt het zogenaamde ‘nulstandbeleid’. Dit betekent dat wilde zwijnen daar niet voor mogen komen.

Standpunt Jagersvereniging: spontane uitbreiding positie, draagvlak en beheerplan essentieel
De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging noemt de spontane uitbreiding van grofwildsoorten positief voor biodiversiteit, jacht en beleving. Zij wijst er ook op spontane uitbreiding buiten de leefgebieden alleen acceptabel is wanneer er breed draagvlak is en schade vooraf geborgd is. Daarnaast geeft de Jagersvereniging aan dat beheer van grofwild altijd noodzakelijk is om verschillende doelstellingen met elkaar in balans te houden. Dit is een activiteit waar alle grondeigenaren en jachthouders zich aan moeten verbinden.

Lees hier het volledige standpunt: Nulstand zwijnen en herten