Foto: Robert-Jan Asselbergs

Regio krijgt zelf regie over aanpak zwijnen

De aanpak van het wilde zwijn in Noord-Brabant hoort niet thuis in het Provinciehuis, maar moet gedaan worden door mensen uit het veld. Dat vindt Johan van den Hout (SP) gedeputeerde natuur, water en milieu.

Bron: Eindhovens Dagblad

Van den Hout wond er tijdens een informatiebijeenkomst aan de leden van Provinciale Staten geen doekjes om. “Nu het vasthouden aan de nulstand voor het wilde zwijn in Brabant een utopie blijkt, moeten de diverse regionale belanghebbenden met elkaar afstemmen hoe om te gaan met het wilde zwijn dat soms letterlijk in hun achtertuin woont. Zij weten het beste welke wegen afgerasterd moeten worden, waar de bermen breder moeten en waar vaak zwijnen te vinden zijn.”

Nieuwe Natuurwet
Dit alles moet voor de zomer gestalte krijgen. Dan wordt de provincie verantwoordelijk voor het flora- en faunabeleid dat vanuit de nieuwe Natuurwet wordt overgeheveld.

Om de juiste partijen alvast aan elkaar te laten wennen, werden vorig jaar al 3 zwijnentafels opgericht in de gebieden waar het wilde zwijn zich definitief gevestigd heeft. Dat zijn de Stippelberg bij Gemert-Bakel, de Peel rond Asten en het Leenderbos in de omgeving van Heeze-Leende.

Gedoogbeleid
“De nulstand blijft gehandhaafd, maar indien gewenst gaan we akkoord met een ‘gedoogbeleid’ voor het wilde zwijn.” Van den Hout vertrouwt op de saamhorigheid van de gebiedsbewoners. “Dan heb ik het over jagers, boeren, mensen uit de natuurverenigingen en de dierenbescherming. Dat zijn de partijen die regelmatig van dichtbij met het wilde zwijn te maken hebben.”

Er lopen naar schatting 750 wilde zwijnen in Noord-Brabant rond. Volgens de provincie zijn er daar het afgelopen jaar 360 van geschoten.

Lees het interview met Johan van den Hout in vakmagazine De Jager #4/5 2015

Lees verder in het Eindhoven Dagblad