Foto: Jan Paulides

Recordaantal zwijnen geteld op de Veluwe

Tijdens de onlangs gehouden zwartwildtellingen werden ruim 6200 zwijnen geteld. Nooit eerder werd op de Veluwe een dergelijk groot aantal geteld. Dankzij een mastrijk jaar, in de bossen was veel voedsel te vinden, was de voortplanting hoog en het afschot relatief laag. Naar schatting van de Vereniging Wildbeheer Veluwe ligt de stand nog aanzienlijk hoger dan de telling, omdat in een aantal beukenbossen nog ruimschoots natuurlijk voedsel voor de zwijnen voorhanden was. Een andere reden van een lage zichtbaarheid van zwijnen ligt in het feit dat in de voedselarme streken rottes zwijnen ‘hun’ voerplek verdedigen tegen andere dieren in de omgeving, waardoor lang niet alle zwijnen in die gebieden worden geteld.

Het verwachte afschot is ruim 4500 stuks, waarbij men nu al weet dat de mast komend jaar aanzienlijk minder zal zijn dan voorgaande jaren. Aangezien het aantal aanrijdingen met zwijnen nu al sterk opgelopen is zal er de eerste maanden stevig ingegrepen moeten worden in de populatie. Bron: http://www.verenigingwildbeheer-veluwe.nl/

Het verwachte afschot is ruim 4500 stuks, waarbij men nu al weet dat de mast komend jaar aanzienlijk minder zal zijn dan voorgaande jaren. Aangezien het aantal aanrijdingen met zwijnen nu al sterk opgelopen is zal er de eerste maanden stevig ingegrepen moeten worden in de populatie. Ook omdat de mast ongeveer halverwege het jachtseizoen op zal zijn. Als de winter vorst en sneeuw brengt zal dit uiteraard ook invloed hebben op het verloop van het afschot, het aantal aanrijdingen en de mate van schade en overlast voor de landbouw. (bron: Vereniging Wildbeheer Veluwe)