temp.
29°
Foto: Michael Migos

Provincie Brabant staat open voor proef drukjacht wilde zwijnen

Provincie Brabant staat open voor een proef met drukjacht op wilde zwijnen. Het gaat dan om situaties waarin de zwijnen voor overlast zorgen. Dit maakte provincie Brabant deze week bekend na een gesprek tussen gedeputeerde Johan van den Hout en de burgemeester van Heeze-Leende, voorzitter van de ‘Zwijnentafel’. De Jagersvereniging pleit sinds augustus 2017 voor het toestaan van drukjacht.

Op 10 juli maakte de provincie bekend dat zij ‘onder een aantal voorwaarden aan deze pilots mee te willen werken’. Ondanks dat de provincie op dit moment alle wettelijk toegestane wijzen van bejaging inzet, neemt het wilde zwijn in Noord-Brabant namelijk nog steeds in aantal toe, met alle problemen van dien. De Zwijnentafel Heeze-Leende, een overleg tussen ZLTO, natuurorganisaties, jagers en de gemeente die gezamenlijk zoeken naar oplossingen, is daarom voorstander van een pilot waarin onder strenge voorwaarden drukjacht toegestaan wordt.

Wild zwijn
Het aantal wilde zwijnen neemt al jaren toe in West-Europa. Ook in Nederland, en met name de provincies Limburg, Noord-Brabant en in toenemende mate Gelderland en Overijssel, neemt de schade in de landbouw toe. Daarnaast stijgt het aantal aanrijdingen met wilde zwijnen. Zo reed zondagnacht 1 juli jl. een automobiliste op de N69 tussen Eindhoven en Valkenswaard 14 wilde zwijnen dood.

Wat is drukjacht?
De drukjacht, oftewel, de bewegingsjacht is een actieve en effectieve vorm van bejaging. Enkele drijvers lopen door de dichte dekking waar wild zich verschuilt. Hierdoor komt het wild in beweging en gaan zij op zoek naar een andere dekking. Strategisch opgestelde jagers kunnen dan één of meerder stuks wild schieten als deze rustig voorbij komen lopen.

De volledige uitleg over de drukjacht kunt u verder lezen in het verenigingsstandpunt over bewegingsjacht.

Wat vindt de Jagersvereniging van bewegingsjacht?

Standpunt van de Jagersvereniging

• Om verder oplopende aantallen grofwild – en in het verlengde hiervan vestiging van dieren op ongewenste locaties – te voorkomen is het nodig dat jagers een breed scala aan middelen tot hun beschikking hebben om grofwild in aantal te beperken. Dat voorkomt gewenning en vergroot de flexibiliteit en effectiviteit van bejaging;
  • Actief beheer van populaties grofwild in- en buiten de leefgebieden is altijd noodzakelijk om de verschillende doelstellingen in de groene ruimte met elkaar in balans te brengen en te houden;
  • Voor effectief beheer moet een breed scala aan methoden en middelen ingezet kunnen worden. Voor het effectief beheren van de populaties grofwild, is bij de huidige  wildstand noodzakelijk ook bewegingsjacht toe te kunnen passen;
  • Veiligheid staat voorop. De wijze waarop dit in de praktijk vormgegeven wordt, vereist door de WBE gecoördineerd maatwerk.

Verder lezen in het verenigingsstandpunt over bewegingsjacht

In de media verschenen verschillende items over dit onderwerp:
Omroep Brabant
NOS

Lees het hele voorstel van de provincie

brabant.nl