temp.
22°

Prinsjesdag 2015: natuur in de Troonrede

Over natuur en de natuurwet werd er tijdens de Troonrede op Prinsjesdag 2015 het nodige gezegd. Het ging onder meer over de ambities van het kabinet voor natuur in Nederland, de overdracht van bevoegdheden van Rijk naar provincies, versterking van ecologie en economie, burgereducatie en Nationale Parken. Lees hier de belangrijkste passages.

Ambitie van het kabinet
‘Natuur, de biodiversiteit in het bijzonder, is essentieel voor een gezonde leefomgeving en heeft een grote economische waarde. Het kabinet heeft in het regeerakkoord de ambitie uitgesproken om de Nederlandse natuur verder te versterken door middel van een robuust Natuurnetwerk Nederland, natuur meer te integreren met andere maatschappelijke belangen en meer ruimte en ondersteuning bieden aan ondernemerschap en initiatieven van burgers en andere private partijen. Om die ambitie waar te kunnen maken, zijn nationale, Europese en internationale bestuurlijke en juridische kaders onmisbaar.’

Overdracht bevoegdheden
‘Het Kabinet hecht belang aan een goede aanpak van de fitnesscheck van de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn, aan voortgang in de herziening van het stelsel voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer, en aan effectieve implementatie van de nieuwe natuurwet. Deze nieuwe wet geeft invulling aan de decentralisatie afspraken, vereenvoudigt en moderniseert het huidige stelsel en sluit beter aan op het EU- en omgevingsrecht. Met de implementatie wordt ingezet op een zorgvuldige overdracht van bevoegdheden aan de provincies.’