temp.
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Persbericht: Ruim 800 jachtcursisten gaan op voor jachtexamens

Aantal vrouwen hoger dan ooit, jagen populair bij jongeren

Amersfoort – Vanaf maandag 15 mei 2017 gaan ruim 800 jachtcursisten op voor de drie wettelijk verplichte praktijkonderdelen die deel uitmaken van het jachtexamen: hagelschieten, kogelschieten en jachtpraktijk. Cursisten deden in april al het theorie-examen. Het jachtdiploma is een vereiste voor het aanvragen van de jachtakte.

In 2016 startten 875 cursisten aan de opleiding. Daarmee waren de beschikbare plaatsen bij de jachtopleiding nagenoeg volledig volgeboekt. Meer vrouwen dan ooit volgden dit jaar de opleiding, bijna 14%. Het aantal jongeren dat de opleiding volgt om jager te worden, ligt al dertien jaar rond de 50%.

Om te kunnen jagen in Nederland is het jachtdiploma een wettelijke vereiste. Om een jachtdiploma te ontvangen, moet de jachtcursist slagen voor vier onderdelen: theorie, hagelschieten, kogelschieten en jachtpraktijk. De jachtopleiding van de Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN) start ieder jaar in november en biedt plaats aan ongeveer 900 cursisten. Met 875 cursisten is de opleiding dit jaar dan ook nagenoeg volgeboekt. De vier beschikbare cursusplaatsen in de Randstad zijn al jaren op rij snel vol. Daar wordt gewerkt met wachtlijsten.

Deelname vrouwen aan jachtopleiding groeit
Het aantal vrouwelijke cursisten is hoger dan ooit. Het cursusjaar van 2004-2005 telde 54 vrouwen, afgelopen seizoen namen 121 vrouwen aan de opleiding deel. Dit komt neer op een percentage van 13,8%. In 2004-2005 bedroeg het aantal vrouwen verhoudingsgewijs 7,4%.

‘Het aantal jongeren onder de 36 jaar dat de jachtopleiding volgt, schommelt al zo’n dertien jaar rond de 50%. Dit jaar schreven 440 jonge cursisten zich in.’

Jagen spreekt jongeren aan

Voorzitter Van Doorn: ‘Mentorschap is belangrijk’
Voorzitter van de Jagersvereniging Daan van Doorn is content met de ontwikkelingen. ‘Het doet ons deugd dat jagen onverminderd populair is en verschillende groepen in onze samenleving aanspreekt. Dat er zoveel jongeren in de jachtopleiding deelnemen, is uitermate belangrijk voor de toekomst van onze vereniging.’ Van Doorn stipt ook een aandachtspunt aan: het mentorschap. ‘Als vereniging werken wij nu hard aan een update van ons mentorschapsprogramma. Jonge jagers, niet opgegroeid in een jagersfamilie, moeten zich de wereld van het jagen met haar administratie, regelgeving maar ook haar eigen mores eigen kunnen maken. Dat kan alleen als zij de mogelijkheid hebben om met een mentor samen op pad te gaan. Zo zorgen we er voor dat ook toekomstige generaties op een even weidelijke en respectvolle manier blijven jagen.’

SJN laat weten dat 86% van de cursisten is geslaagd voor het theorie-examen dat onlangs in april werd afgenomen.