temp.
Foto: Arista fotografie

Persbericht – Nimrod 2017: Labrador Retriever James beste jachthond van Nederland

Roerdalen – Vandaag vond op Landgoed Daelenbroeck in Roerdalen de 44e Nimrod plaats. De Nimrod is de jaarlijkse topwedstrijd voor jachthonden, waarbij achttien deelnemers met hun baasje drie proeven moeten doorlopen. Dit jaar werd de Nimrod gewonnen door Wilfred Schenk met James. De Nimrod 2017 trok ruim 3.000 bezoekers uit het hele land naar Limburg.

Tijdens een drietal proeven op de terreinen rondom het kasteel Daelenbroeck was het vandaag aan achttien jachthonden en hun voorjagers (degene die met de hond actief is in het jachtveld) om alle negen apporten binnen te brengen. De proeven waren zeer afwisselend opgebouwd waarbij de honden onder andere een lang geurspoor (‘sleep’) moesten volgen, een apport moesten zoeken in een dichte begroeiing en buiten het zicht van hun voorjager zelfstandig moesten zorgen dat het apport gevonden werd.

Winnaar Wilfred Schenk wint met Labrador Retriever James de Nimrod 2017.

Limburg

De Nimrod wordt ieder jaar in een andere provincie georganiseerd. Dit jaar was de eer aan de jachthondendiscipline van de Limburgse afdeling van de Jagersvereniging onder leiding van Koos Huijskens.

Verschillende jachthondenrassen gaven acte de présence: de Duitse Staande Langhaar, de Duitse Staande Korthaar, de Duitse Staande Draadhaar, de Labrador Retriever, de Golden Retriever, de kleine Munsterlander, de grote Munsterlander, de Korthals Griffon en de Vizsla Draadhaar.

Zes jachthonden halen hoogste diploma
In totaal hebben zes jachthonden en hun voorjagers alle apporten binnen gebracht; dat is een vereiste om kans te maken op de titel van winnaar. Deze zes honden krijgen een AA-diploma; dat is het hoogst haalbare binnen de jachthondenwereld. Dit diploma is alleen te behalen op een Nimrod en een hond mag maar een maal in zijn of haar leven deelnemen aan de Nimrod. Na een wedstrijddag die startte om negen uur en eindigde rond half vier kwam James met 281 punten (300 punten is het maximaal haalbare) als beste uit de bus.

De weersomstandigheden waren prachtig. De wedstrijd was zo ingericht dat het voor de vele bezoekers goed te volgen was. De organisatie kijkt dan ook terug op een geslaagde dag.

Opgeleide jachthonden onmisbaar voor de jacht
Goede jachthonden zijn onmisbaar voor een weidelijke jacht in Nederland. Belangrijk is dat alle geschoten wild binnen wordt gebracht. Om die reden organiseert de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging jachthondentrainingen door heel Nederland. Het werken met een jachthond wordt door zowel jagers als eigenaren van een jachthond jaarlijks met veel plezier uitgeoefend.

<Einde>