Persbericht – Documentaire Vliegend Voedsel belicht Nederlandse wilde gans CDA-Kamerlid Jaco Geurts opent première

Amersfoort – Op 7 maart 2017 om 20.00 uur vindt in CineMec Utrecht de première van Vliegend Voedsel plaats. Voor deze documentaire filmde Henk Dokter een jaar lang de Nederlandse wilde gans. In Vliegend Voedsel gaat hij in op diverse facetten van de gans in Nederland. Jaco Geurts, Kamerlid en woordvoerder natuur voor het CDA in de Tweede Kamer, opent de première. De leden van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en andere belangstellenden werden voor deze vertoning uitgenodigd. De 180 beschikbare kaartjes waren binnen no-time uitverkocht. Later dit jaar wordt de documentaire uitgezonden in 2DOC op NPO2.

Dokter raakte ruim anderhalf jaar geleden geïnteresseerd in de wilde ganzen in ons land. Voor aanvang van zijn werkzaamheden wist hij weinig van de gans en de vele facetten van deze diersoort in Nederland. In de documentaire leert hij de ganzen kennen en geeft hij antwoord op verschillende vragen. Hoe zien ganzen er van dichtbij uit? Waar broeden ze en hoe beschermen ze hun kuikens? Wat eten ze en wat laten ze achter? hoe zit het met de in de media veelbesproken schade die ze aanrichten aan graslanden en gewassen? Jagers en consumenten komen in beeld. Hoe geeft de jager in de praktijk uitvoering aan de belangen voortkomend uit ecologie, landbouw, recreatie en vliegveiligheid? Ook de rol van de consument wordt belicht. Wat wil zij? Rilette van wilde gans, gekonfijte ganzenbout, carpaccio van gedroogde ganzenborst, worstjes of saucijzenbroodjes met wilde gans? Wilde gans van Nederlandse bodem is ‘vergeten wild’. Accepteert de consument ganzenvlees? De trailer van Vliegend Voedsel is hier te zien.

De première wordt getoond aan de leden van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. De vereniging tekende nog voor de filmwerkzaamheden een intentieverklaring om haar leden voor de première uit te nodigen. Na afloop zal Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, met de aanwezigen in debat gaan onder leiding van Wim Eikelboom, coördinator van radiozender NPO 1.

Jagersvereniging: wilde gans moet op lijst nationale wildsoorten
De Jagersvereniging is van mening dat de wilde ganzen op de nationale lijst van wildsoorten moeten worden geplaatst en dat de benuttingsjacht moet worden toegestaan op die ganzensoorten waarvan de aantallen duurzame benutting toestaan. Door de benuttingsjacht op ganzen toe te staan, komt Nederland tegemoet aan de Europese wetgeving waarop zij nu als enig land een uitzondering vormt, werkt zij mee aan eenduidige en werkbare regelgeving voor de mensen die uitvoering moeten geven aan het overheidsbeleid en voorkomt zij extreme schade aan gewassen.