temp.
24°
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Persbericht – Aantal vrouwen jachtopleiding verdrievoudigd in 14 jaar, helft jachtcursisten jonger dan 36 jaar

Jachtopleiding vol

Amersfoort – Vanaf maandag 14 mei tot en met donderdag 17 mei doen ruim 950 jachtcursisten praktijkexamen. Het gaat hier om drie praktijkexamens die nodig zijn om in het bezit te komen van een jachtdiploma. Theorie-examen hebben de cursisten in april reeds gedaan.

In de afgelopen veertien jaar was het aantal jachtcursisten en het aantal vrouwen dat de jachtopleiding volgt niet zo hoog als dit jaar: ten opzichte van het seizoen 2004/2005 verdrievoudigde het aantal vrouwen. Door een extra opleidingsplaats op Terschelling steeg het aantal deelnemers boven de 900. Hiermee zat de jachtopleiding voor dit seizoen weer helemaal vol. Het aantal jongeren dat de opleiding volgt, is al vele jaren rond de 50%.

Voor het achtste jaar op rij tekenden meer dan 850 jachtcursisten in voor de jachtopleiding. Dit betekent dat de jachtopleiding ook dit jaar weer nagenoeg helemaal vol zat. Door het creëren van een extra opleidingsplaats op Terschelling kwam het aantal deelnemers zelfs uit boven de 900.

Vrouwen
In de afgelopen veertien jaar was het aantal vrouwen dat de jachtopleiding volgt niet zo hoog als nu. Dit jaar namen 150 vrouwen deel aan de opleiding. Dit komt neer op 16,5%. In het seizoen van 2004/2005 was dit met 54 vrouwen op een totaal van 726 deelnemers nog 7,4%.

Jongeren
Het aantal jongeren dat zich inschrijft voor de jachtopleiding bedraagt al meerdere jaren op rij ongeveer 50%. Ook dit jaar was meer dan de helft van het totaal aantal cursisten jonger dan 36 jaar.

Directeur Jagersvereniging: ‘Grote interesse in jacht, natuur en buitenleven’
Laurens Hoedemaker, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, is verheugd: ‘Dat jaar na jaar het aantal deelnemers aan de jachtopleiding zo groot is, maakt duidelijk dat veel mensen interesse hebben in jacht, natuur en buitenleven. Het volgen van de jachtopleiding is geen sinecure; je doet dit alleen als je het écht graag wilt. Daarom ben ik ook erg verheugd dat zoveel jongeren zich inschrijven. In deze tijd is het immers niet vanzelfsprekend meer dat jongeren zich vrijwillig inzetten voor het buitengebied. Dat zij dit als jager willen doen is voor ons als Jagersvereniging en voor de maatschappij van enorm groot belang.’

Examens
Deze week doen de cursisten examen in hagelschieten, kogelschieten en jachtpraktijk. De rode draad in de examens is veilig, vaardig en weidelijk. Alleen als de kandidaat voor deze drie praktijkonderdelen en het theoriegedeelte een voldoende heeft gehaald, ontvangt hij of zij het jachtdiploma. Dit jachtdiploma is ministerieel erkend en is een wettelijke vereiste voor het aanvragen van een jachtakte. De akte vormt weer één van de vereisten om te mogen jagen in Nederland.