Gans&Bord

Gans & Bord is een project waardoor de ganzenjacht financieel en culinair aantrekkelijker gemaakt wordt. Friese jagers werken samen met poeliers om geschoten wilde ganzen te verwerken tot smakelijke vleesproducten. Vleesproducten die u in uw keuken makkelijk kunt bereiden!

De meest duurzame oplossing is om de ganzen zoveel mogelijk aan te bieden voor consumptie. De gans heeft een uitgesproken wildsmaak en leent zich uitstekend voor de verwerking tot biologische- en smaakvolle producten.

Wilde gans is echt ‘scharrelvlees’: puur natuur, zonder toevoegingen en met een echte natuurlijke wildsmaak. Wilde ganzen hebben een goed leven gehad. Ze hebben buiten geleefd en allerlei soorten voedsel gegeten. Het vlees van de wilde gans is dan ook, in vergelijking met tamme gans, zeer mager.

Samenwerking

Gans en Bord is een initiatief van de provincie Friesland. In een drietal Wildbeheereenheden (WBE’s) in de provincie Friesland wordt nu de mogelijkheid geboden om geschoten ganzen vanuit het veld binnen een afstand van niet meer dan 10 km naar een koeling te brengen, waarbij de jager een eerlijke prijs krijgt voor iedere afgeleverde gans.

De initiatiefnemers van Gans & Bord zijn partijen uit de voedselverwerkende keten, die gewend zijn om van wild diverse mooie consumentenproducten te maken. Zij hebben in samenwerking met De Jagersvereniging provincie Friesland en de Provincie Fryslân gezocht naar een duurzame oplossing voor het ganzenprobleem.

Web: www.gansenbord.nl