Oproep: 150 jagers gezocht voor testen van e-screener

Op verzoek van het ministerie van Veiligheid en Justitie roepen wij minimaal 150 jagers op om zich te melden voor het testen en inregelen van de e-screener; een psychologische test op de computer voor het screenen van mensen die een jachtakte/wapenverlof aanvragen. Deze e-screener is nog in ontwikkeling. Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil nu graag klaar maken voor de praktijk. De e-screener zal op termijn het C5-formulier bij de aanvraag of verlenging van de akte vervangen.

De test is ontwikkeld door het Trimbos-instituut. Om een goed beeld te krijgen, wordt de screener getest door leden van de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA) en door leden van de Jagersvereniging. Wij vinden het belangrijk om hier aan mee te werken omdat we daarmee ook een vinger aan de pols houden. Het ministerie garandeert dat gegevens vertrouwelijk worden behandeld en alleen worden gebruikt voor dit onderzoek. Ook politie of andere overheidsinstanties krijgen geen inzicht in de uitkomsten van het onderzoek. Meedoen aan de test heeft geen invloed op uw jachtakte/wapenverlof.

U kunt deelnemen door onderstaand formulier in te vullen. Dit moet voor 1 september gebeuren. De Jagersvereniging zorgt ervoor dat de gegevens bij het ministerie terecht komen.