Welkom – Column Willem Urlings

Afgelopen jaar kun je met recht een uitzonderlijk jaar noemen. Corona bereikte ook ons land en dwong onze samenleving tot een aantal ingrijpende maatregelen. Ook aan de jachtwereld ging het virus niet voorbij. Zo konden de jachtcursisten niet in april en mei de jachtexamens afleggen. Een situatie die zo lang als de jachtexamens worden afgenomen – en dat is ruim 40 jaar – niet is voorgekomen.

Om toch de examens plaats te kunnen laten vinden, werkte de Stichting Jachtopleidingen afgelopen maanden hard aan een ‘corona-proof’ jachtexamen. En dat is gelukt. Zo worden de theorie-examens voor de ruim 950 jachtcursisten niet in één keer gehouden, zoals voorgaande jaren, maar zullen de cursisten verspreid over meerdere momenten en over meerdere zalen de examens moeten afleggen.

En terwijl deze lichting jachtcursisten zich ongetwijfeld op dit moment voorbereidt op die examens, staat de nieuwe opleiding alweer voor de deur. Vanaf 1 juni dit jaar kon men zich inschrijven voor de nieuwe opleiding en net als eerdere jaren zijn bijna alle plaatsen in de jachtopleiding op dit moment vol. Dat jagen zoveel mensen aanspreekt, blijft een goed teken!

Veel cursisten maakten bij de inschrijving voor de opleiding gebruik van de mogelijkheid voor een jaar gratis lidmaatschap van de Koninkijke Nederlandse Jagersvereniging. Deze Jager krijgen zij dan ook als welkom opgestuurd. Daarmee maken zij ook kennis met het werk van een organisatie die strijdt voor de belangen van jagers, voorjagers en wildbeheereenheden.

Ongetwijfeld zal bij vele jagers in spé de focus de eerste periode liggen op het behalen van het fel begeerde diploma. Later in de praktijk zal blijken hoeveel er vervolgens nog komt kijken bij jagen in Nederland en het werk van de Jagersvereniging. Onze vereniging zet zich al ruim 115 jaar in voor een jachtpraktijk die werkbaar blijft: zonder overbodige regels en papierwerk, met een meerjarige, digitale jachtakte en een werkbare screening van nieuwe en ervaren jagers bijvoorbeeld.

Kent u mensen die de opleiding gaan doen en zich nog niet hebben aangemeld voor het jaar gratis lidmaatschap? Ze kunnen dit alsnog doen door een mail te sturen naar info@jachtopleiding.com Wij kijken uit naar hun aanmelding!

Willem Urlings

Deze column verscheen in De Jager augustus 2020