Stamppot – Column Janneke Eigeman

Begin september trapte Yvon Jaspers af met een nieuw seizoen van Onze Boerderij. De gedachte achter deze serie is dat ze met boeren die eerder meededen aan Boer zoekt Vrouw een actueel thema uit het boerenbedrijf uitdiept.

In de eerste uitzending kwamen drie heel uiteenlopende onderwerpen aan bod. Zo zagen we het enorme enthousiasme van boer Willem toen hij vertelde over de verschillende broedende weidevogels op zijn land en de eisen die weidevogelbeheer aan zijn bedrijfsvoering stelde. Gevolgd door het schrijnende verhaal van de Achterhoekse Ronald die moest stoppen omdat zijn buurman besloten had de grond die hij aan Ronald verhuurde in te richten als zonneweide.

Daarna ging Yvon op bezoek bij de Noord-Hollandse akkerbouwer Jan, die zijn aardappels opgevreten zag worden door grote aantallen ganzen. In nauwe samenspraak met zijn jager probeerden beide mannen de faunaschade van deze veelvraten te beperken. Op sociale media werd verbazing geuit over de aantrekkingskracht van aardappels op ganzen. Maar na een rondje inventariseren onder boeren en jagers bleek dat de Nederlandse gans zich vandaag de dag naast eiwitrijk gras ook graag tegoed doet aan bieten, penen en knolselderij.

Zou de consument dit ook weten, vroeg ik me tijdens het kijken af. En vooral: zou degene die bewust kiest voor een vleesloos dieet weten dat er ook voor de aardappelen, bieten en worteltjes dieren zijn geschoten? Of leven we inmiddels in een wereld waarin we denken dat we een bewuste keuze maken terwijl het complete verhaal zo anders in elkaar steekt? Ik denk het laatste.

En daarop voortbordurend. Als je dit wél weet, met welk voedingspatroon doe je dan het meeste recht aan het hele verhaal? Eet je dan nog steeds alleen stamppot van aardappelen met wortels of moet daar een stukje gerookte ganzenborst bij? Wat mij betreft is het laatste de enige logische keuze.

*Deze column verscheen in De Jager, september 2020