Selfie – Column Janneke Eigeman

Mensen kijken graag naar mensen. Best logisch; ooit moesten we in één oogopslag zien of we een vriend of vijand voor ons hadden. Social media-platform Instagram weet ook dat wij graag mensen zien: daarom tonen zij selfies vaker dan foto’s zonder gezichten. En ook producenten van bijvoorbeeld shampoos en luiers maken dankbaar gebruik van deze wetenschap door in hun advertenties beelden van mensen te plaatsen. Slim gebruikt doet dit hun verkoop stijgen.

Nederlandse jagers hebben niet direct iets te verkopen. Maar wel hebben wij er belang bij dat onze boodschap bij anderen overkomt. Om die reden zijn wij de laatste jaren meer mensen gaan afbeelden in onze communicatie. Wie een jaargang Jagers naast elkaar ligt, ziet niet meer slechts dode of levende dieren op de cover, maar ook de mensen naar wie het blad genoemd is.

Met deze kennis in gedachten is het soms verwonderlijk dat in natuurcommunicatie – al dan niet bewust – mensen worden weggelaten. Een film over het wad waarbij het overleven tussen de oerkrachten centraal stond, bevatte zelfs geen enkel beeld van een mens. Terwijl er ook al ruim 1000 jaar mensen tussen dezelfde oerkrachten overleven. Ook in ons land, juist in ons land, is natuur een mensenaangelegenheid. Daarom is het met de grote opgave voor het verbeteren van biodiversiteit zaak dat ook mensen onderdeel zijn in de communicatie over natuurbeheer- en bescherming. Ik blijf dit menselijke aspect dan ook benadrukken in overleggen van bijvoorbeeld het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.

Zelf kunt u ook met deze wetenschap aan de slag. Hoe? Door leuke foto’s van jezelf of andere (niet-) jagers te plaatsen op uw sociale media. Liefst voorzien van een goede tekst en uitleg over wat u zoal in het veld doet. Jagen is immers meer dan schieten. Hoe meer jagers dat doen, hoe beter ons verhaal voor het voetlicht komt.

*Deze column verscheen in De Jager mei 2021