Herman ter Weele

Wie is Herman ter Weele
Geboren en getogen in Oene (1975) had Herman als jongen al een toekomstbeeld van zichzelf: hij wilde slager, jager en brandweerman worden. Het slagersvak leerde hij door in de slagerij van zijn vader te werken. Brandweerman werd hij bij het vrijwillig brandweerkorps Oene. En in 2009 haalde Herman zijn jachtakte. Vanaf 2006 slacht Herman wild uit de Veluwe. Zijn (wild)slagerij Ter Weele wordt steevast druk bezocht.

Wat betekent jagen voor u?
Jagen is voor mij geen vraag, maar een vanzelfsprekendheid. Ik ben natuurlijk opgegroeid in Oene, dus midden op de Veluwe. Mijn vader jaagde al voordat ik geboren werd. Dan weet je dat er veel wild rondloopt, en ik vind dat we daar verantwoord van mogen oogsten. Het jagen is voor mij lekker bezig zijn in, en mét de natuur. We kunnen en mogen genieten van alles wat daar bij hoort. Respect voor het dier staat bij mij hoog in het vaandel.  Het is het mooiste stuk vlees wat je kunt krijgen, er is geen spuit of dokter aan te pas gekomen. Als slager droom je ervan om met zulk prachtig vlees te mogen werken.

HermanterWeele

‘Als jager zeg ik: heb respect voor de natuur en het wild. Dat houdt ook in dat je veel tijd in het veld doorbrengt. Anders kun je niet jagen.’

Welke rol ziet u voor jagers weggelegd in het Nederlandse landschap?

Jagers spelen een grote rol in de natuur, en die rol moeten ze met zorg en trots vervullen. We houden op een professionele manier de wildstand in Nederland op peil. Jagers moeten zich niet schamen voor wat ze doen, integendeel, we mogen trots zijn op wat we doen.

Wat voor advies zou u aan de Nederlandse jager willen meegeven?
Als jager zeg ik: heb respect voor de natuur en het wild. Dat houdt ook in dat je veel tijd in het veld doorbrengt. Anders kun je niet jagen. Wees open in wat je aan het doen bent, en leg aan mensen uit waarom je iets wel of niet doet. We zijn allemaal ambassadeur voor jagend Nederland, dus laten we zorgen dat we hier met z’n allen nog lang van mogen genieten. Als slager zeg ik: weet hoe je wild in elkaar zit. De kunst is om zo weinig mogelijk vlees verloren te laten gaan. Ook dat is respect hebben voor je wild.

Waar zou u heel Nederland op willen wijzen?
Ga een keer mee met een jager, en geniet dan van een stukje wild. Natuurlijker kan niet! Ter Weele is nog één van de weinige zelfslachtende slagers in Nederland. Elke maandag hebben wij hier, net als vroeger, nog slachtdag. Als je vers, goed vlees uit de regio wil eten kun je dat heel goed bij ons kopen. We verkopen ook veel wild. Dat is het mooiste stukje vlees wat je kunt krijgen.