Bekend maakt bemind – Column Willem Urlings

Afgelopen maand startten wij onze publiekscampagne. Hoewel de Jagersvereniging al behoorlijk wat ervaring heeft met pers en communicatie is het opzetten van een campagne voor publiek andere kost.

Welk onderwerp pak je bij de kop en wie wil je bereiken met je verhaal? Dat waren de eerste vragen die beantwoord moesten worden. Daarbij baseerden we ons op de vele onderzoeken naar de publieke opinie, die niet alleen wij maar bijvoorbeeld ook Natuurmonumenten heeft gedaan. Daaruit komt naar voren dat een aardig deel van de Nederlanders (grofweg rond een derde) eigenlijk niet zo goed weet wat ze van jagen vinden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat mensen hun mening positief bijstellen als ze er meer informatie over hebben gekregen. Het onderwerp ‘verkeersveiligheid’ is zo’n onderwerp.

Ook bleek uit de cijfers dat er bij mensen in het verstedelijkt gebied en woonachtig in onder andere de provincie Gelderland winst te behalen viel. Omdat het thema ‘wildaanrijdingen’ voor hen heel relevant is, was de keuze om daar de eerste editie van deze campagne te voeren snel gemaakt.

Met het thema ‘Daar jagen wij voor’ kunnen we nu en de komende jaren goed uit de voeten. Naast het gegeven dat wij jagen omdat we daar zelf buitengewoon veel voldoening uit halen, dragen onze activiteiten wel zeker bij aan thema’s die elke Nederlander raken. Of het nu gaat om duurzaam voedsel, vliegvlugge gruttokuikens, meer oogst voor de boeren, vliegveiligheid of – zoals in dit geval – verkeersveiligheid.

Bij de start van de campagne deden we de oproep dat het melden van aanrijdingen verplichte kost zou moeten zijn voor elke rijcursist. Want door te melden kan de valwildman of -vrouw zijn werk doen en onnodig dierenleed voorkomen en kunnen de jagers ter plaatse inzetten op preventieve maatregelen en populatiebeheer. Een prachtige oproep die overweldigend werd opgepakt door de pers.