Foto: Robert-Jan Asselbergs

Onderzoek n.a.v. uitzending EenVandaag over zwanenjacht: zwanenschutters geen lid van de Jagersvereniging

Amersfoort – Op 24 februari jl. zond EenVandaag een item uit over zwanenjacht in het Groene Hart. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging liet op 25 februari jl. in een reactie op haar website weten onderzoek te gaan doen naar aanleiding van deze beelden. Vandaag laat de Jagersvereniging weten dat uit het onderzoek blijkt, dat de zwanenschutters die in de reportage te zien zijn geen lid zijn van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Daardoor vallen ze buiten de reikwijdte van de ereraad van de vereniging, die alleen betrekking heeft op haar leden.

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging laat verder weten gedurende de looptijd van het politie-onderzoek geen verdere uitspraken te doen over de wijze waarop zwanen in het Groene Hart worden bejaagd. Alle niet-gemonteerde beelden zijn in het bezit van de politie. Het onderzoek van de politie loopt nog.

In Nederland zijn er 27.000 mensen met een jachtakte. 21.000 mensen zijn lid van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. 3.500 jagers zijn lid van de NOJG en een aantal jagers is niet verbonden aan één van de verenigingen.