temp.

Nimrod: wedstrijd voor beste jachthond van Nederland – dit jaar in Limburg

Op maandag 13 november vindt de Nimrod plaats, de jaarlijks terugkerende jachthondenwedstrijd voor de beste jachthond van dit jaar. Het gaat om een spectaculair ‘nationaal kampioenschap’ waar de 18 beste jachthonden van Nederland aan deelnemen. Gedurende de wedstrijddag zullen de ogen van de hele Nederlandse jachtwereld gericht zijn op Limburg.

Voor Nimrod 2017 worden de 18 best-presterende jachthonden uitgenodigd. De deelnemers, in vakjargon voorjagers genoemd, zijn vereerd dat zij mee kunnen doen aan de Nimrod 2017. De locatie wordt acht weken van tevoren bekend gemaakt en pas enkele weken voor de datum volgen de namen van de 18 deelnemers.

Opgeleide jachthonden onmisbaar

Goed opgeleide jachthonden zijn onmisbaar voor de weidelijke jacht in Nederland. Een goede jachthond speurt het wild op en haalt het geschoten wild. Daarbij moeten zij zich niet door barrières van water, riet, struiken et cetera laten hinderen, ze moeten de instructies van hun baas direct en goed opvolgen maar de jachthonden moeten ook zelfstandig kunnen werken.

Iedere jachthond kan slechts één maal meedoen aan de Nimrod. De honden worden geselecteerd op basis van het aantal behaalde punten in het wedstrijdseizoen van dit jaar. Dit seizoen is momenteel nog in volle gang. Van ieder jachthondenras wordt alleen de best presterende hond gevraagd voor de Nimrod. Dat betekent dat er een heel scala aan verschillende jachthondenrassen op de wedstrijd acte de presence zal geven. Het deelnemersveld bestaat uit retriever-rassen, zoals o.a. Labrador en Golden Retriever en voorstaande jachthondenrassen zoals Duitse Staande Langhaar, Draadhaar en Korthaar, Weimaraner, Heidewachtel, Grote Munsterlander, Griffon Korthals, etc.

Organisatie verwacht 3.000 bezoekers

Voor de organisatie van dit grootse evenement (onder auspiciën van de Commissie Jachthonden Proeven van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging) is Stichting Nimrod 2017 in het leven geroepen. Tijdens Nimrod 2017 zijn er zo’n 150 tot 200 vrijwilligers actief. De voorbereiding duurt bijna een jaar. De Nimrod is een zeer prestigieuze jachthondenproef met aandacht van een groot publiek. De organisatie verwacht 3.000 toeschouwers.

Alle informatie over het evenement is te vinden op de site van Nimrod Nederland:

nimrodnederland.nl