Jacht op zomergans kan effectiever – Nieuwe Oogst

Het bejagen van zomerganzen kan veel effectiever als er tussen de provincies beter en eenduidig beleid is over het gebruik van hulpmiddelen. Dat stellen LTO Nederland en de Jagersvereniging.

Beide belangenorganisaties reageren op een verhaal over de bestrijding van ganzen in de verschillende provincies vorige week in Nieuwe Oogst. Uit een rondgang langs de Faunabeheereenheden (FBE’s) blijkt dat zomerganzen met wisselend succes zijn bestreden, onder meer omdat de voorwaarden voor ontheffingen streng zijn.

Daarnaast stelt de Jagersvereniging dat diverse provincies jagers onthouden van hulpmiddelen om zomerganzen effectief te bejagen. Zo zijn lokganzen en lokfluiten in veel provincies niet toegestaan bij de jacht op zomerganzen. Het schieten van ganzen een uur voor zonsopgang is in een aantal gevallen ook niet mogelijk.

Volgens de jagers is het uur voor zonsopgang een zeer effectieve tijd om de ganzen op de korrel te nemen. De dieren vliegen rond die tijd vanaf hun slaapplaats naar de weiden en akkers waar voedsel te vinden is. ‘In ieder provincie is het weer anders’, zegt Reinier Enzerink van de Jagersvereniging. Als voorbeeld noemt hij Noord-Brabant, waar jagers geen lokganzen of lokfluiten mogen gebruiken, maar wel voor zonsopgang mogen jagen. In Gelderland mag daarentegen niet voor zonsopgang worden gejaagd. Lokganzen mogen weer wel.

‘De middelen om ganzen te lokken zijn nodig’, zegt Enzerink. ‘Jagers willen netjes schieten en dan moet je de ganzen dichtbij kunnen halen. De lokmiddelen helpen daarbij.’

Nieuwe Oogst

Lees het volledige artikel