Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Nieuwe jagers – Column Willem Urlings, De Jager juni 2018

Vanaf deze plek wil ik iedereen die zijn (en steeds vaker haar) jachtexamens gehaald heeft van harte feliciteren! Voor diegene die niet in één keer in slaagde: geen nood, ik wens u alvast succes voor de herexamens. Zoals we in Oost-Nederland dan meestal zeggen: kalmte en rust kan u redden.

Het is mooi om te zien dat er weer veel nieuwe jagers klaar staan om deel te nemen aan onze prachtige cultuur en tradities. Samen verzetten wij het belangrijke werk in het duurzaam beschermen, beheren en benutten van de Nederlandse natuur. En samen zorgen wij zo voor een leefbaar landschap. Daar mag, nee daar moet u van genieten!

Het verkrijgen van de jachtakte is geen vanzelfsprekendheid in Nederland. U heeft daar hard voor gestudeerd en goed voor geoefend. Dat zorgt ervoor dat we in ons land kundige en vaardige jagers hebben. U kunt uw vaardigheid en kennis verder op peil brengen onder begeleiding van een mentor. De Commissie junior jagers trekt het mentorschapsprogramma van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en u kunt zich door middel van het formulier op onze website aanmelden.

Met alleen een jachtexamen bent u er nog niet. Voor het verkrijgen van een jachtakte moet u ook in de gelegenheid zijn om te jagen. Velen van u hebben die gelegenheid al gevonden. Voor diegene die nog zoekende is: meld u aan bij de plaatselijke wildbeheereenheid en bied uw diensten aan. De meeste WBE’s zijn zeer gastvrij, want jagen doe je samen.

Tot slot nog dit: het is een voorrecht om te mogen jagen. Dit voorrecht brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe u op een verantwoorde wijze jaagt staat onder andere opgeschreven in onze gedragscode, de weidelijkheidsregels. Ik verwacht dat u zich die eigen maakt  en wens u een weidelijke en plezierige jacht toe!

Willem Urlings

Voorzitter Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging