temp.
Foto: Leoniek van der Vliet

Mooie dynamiek tussen jager en koks tijdens Puur koken met Wild

Tijdens Gastvrij Rotterdam 2017 vond de kookwedstrijd *Puur koken met Wild* plaats.
De Jagersvereniging en Euro-Toques Nederland schrijven jaarlijks, samen met de Cas Spijkers Academie, deze wedstrijd uit om te tonen dat koken met wild toegankelijk, aantrekkelijk en erg lekker is. Vijf teams, bestaande uit twee jonge koks van de Cas Spijkers Academie en één junior-jager, toonden ook dit jaar hun beste kunnen met wild.

De teams kregen elk twee stuks versgeschoten wild (gans en konijn), waarna de jagers en de koks samen bepaalden welk deel van het vlees het best geschikt was voor een culinair hoogstandje. Het wild werd ter plaatse geslacht en panklaar gemaakt door de jager. Daarna verwerkten de jonge koks, samen met de junior-jager, het vlees in een amuse en een hoofdgerecht. De warenkennis en de praktijkervaring van de jager, gekoppeld aan het enthousiasme en de culinaire durf van de koks zorgden ervoor dat er prachtige en verrassende gerechten ontstonden.

In twee rondes werden de kunstwerkjes gepresenteerd aan de zeer deskundige jury onder leiding van Nederlands eerste driesterrenchef Cees Helder. Die concludeerde dat de gerechten ook qua smaakbeleving van hoog niveau waren. Nadat alle gerechten op het prachtige kookpodium op de Gastvrij Rotterdam-beurs aan de jury waren gepresenteerd en waren geproefd en gekeurd trok de jury zich terug voor beraad. Aan het einde van de enerverende dag werd de Cas Spijkers-bokaal uitgereikt aan het winnende team 5, met daarin junior-jager Michiel Stevens en de koks Tom Pfeijffer en Mathijs Krol. Een prestatie om trots op te zijn!

De jury bestond uit Cees Helder (vh Restaurant Parkzicht), Laurens Hoedemaker (voorzitter Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging), Astrid Schreuders (culinair journalist) en Huub Oudshoorn (Euro-Toques en gastdocent Cas Spijkers Academie).

De deelnemende junior-jagers waren: Rixt Tanja, David Koster, Christian Nieuwenhuis, Michiel Stevens en Mathijs Joosten.