Mentor

Het zit er op! De meeste jachtcursisten hebben deze week hun praktijkexamen gedaan. Hagelschieten, kogelschieten en jachtpraktijk zijn hopelijk met goed gevolg afgelegd, net als het eerder gehouden theorieexamen. Als u straks het diploma ontvangt, heeft u werkelijk iets gepresteerd. De opleiding Jacht & Faunabeheer is de
wettelijk verplichte opleiding voor iedereen die in Nederland jager wil worden. Dat dat geen ‘appeltje-eitje’ is, blijkt wel uit het feit dat vorig cursusjaar 41% van de cursisten in één keer voor alle vier de onderdelen een voldoende haalde. Uiteindelijk slaagde dit seizoen 82% na de herexamens.

Straks valt bij u het jachtdiploma in de bus, één van de vereisten voor het aanvragen van de jachtakte. En dan begint het pas echt. Welk geweer schaf ik aan? Welke kleding heb ik nodig? En als u écht het veld in gaat, komt daar weer een heel scala aan nieuwe vragen bij. Hoe bouw ik een goed hutje? Welke lokkers zijn het best? Hoe kan ik het geschoten wild het beste verwerken?

Jagen is net als autorijden. Na het afleggen van de examens leert u verder in de praktijk van alledag. En dat leren blijft voor jagers een leven lang doorgaan. De valkerij, ook een Nederlandse jachtvorm, maakt al langer gebruik van een mentorsysteem. Als jonge valkenier in opleiding ben je verplicht om een mentor te zoeken voordat je aan de valkeniersopleiding kunt beginnen. Ervaren valkeniers beseffen hoe belangrijk de aanwas en het opleiden van nieuwe valkeniers is en leren de nieuwelingen alle ins en outs van de valkerij.

Omdat de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging het belang onderschrijft van het doorgeven van kennis, waarden en normen start onze vereniging nog dit jaar met een eigen mentorsysteem. Zo krijgen nieuwe jagers de mogelijkheid om zich het jagen in de breedste zin van het woord eigen te maken. Ook voor de ervaren jager is het opleiden van een ‘junior’ vaak een goede ervaring: het houdt je scherp en is leuk om te doen! Met de opzet van het mentorsysteem zijn we nu hard bezig, zodat het nog voor de opening van het jachtseizoen op 15 oktober in kan gaan!

Noot van de redactie: deze column verscheen in nummer 7 van De Jager, die op 20 mei bij onze leden werd bezorgd.

Daan van Doorn