temp.
Foto: Werner Nagel

Medewerking jagers in Groningen en Drenthe gevraagd bij onderzoek naar vossenlintworm

Het RIVM start vanaf 1 oktober een onderzoek naar de verspreiding en besmettingsgraad van de vossenlintworm bij vossen in de provincies Groningen en Drenthe. Jagers die in deze provincies vossen jagen, worden verzocht om deelname.

Om deel te nemen

Jagers die op vossen jagen in de provincies Groningen en Drenthe kunnen zich aanmelden bij het RIVM (zie contactgegevens onderaan). Wij verzoeken daarbij de volgende informatie te vermelden: contactgegevens (NAW, e-mailadres en/of telefoonnummer), WBE en geschat aantal aangeboden vossen van oktober 2016-maart 2017.

Zij ontvangen vervolgens een pakket met een uitgebreide instructie en verzamelmaterialen, waaronder een kadaverzak en handschoenen.

Wat houdt deelname in?

Als deelnemende jagers in de periode vanaf 1 oktober 2016 tot en met 31 maart 2017 een vos schieten, kunnen zij deze verpakken in de verstrekte kadaverzak. De vos kan vervolgens worden aangemeld bij een koerier (gegevens op instructieformulier). De geschoten vos wordt kostenloos opgehaald door de koerier en onderzocht op het RIVM.

Per WBE wordt gestreefd naar een bepaald aantal vossen. Mochten er uit een WBE al veel aanmeldingen zijn, dan kan het zijn dat er even wordt gewacht met het opsturen van een pakket. Uiteraard krijgt u hier dan bericht over.

Resultaten

De voortgang van het onderzoek zal regelmatig worden gecommuniceerd via de Jagersvereniging en de WBE-besturen. Individuele resultaten zijn niet mogelijk, omdat het een epidemiologische studie betreft.

Informatie en aanmelden

Voor aanmelden of aanvullende vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met het RIVM:

• parasieten@rivm.nl (projectcoördinator Miriam Maas)
  • 030 – 274 7015 (mevr. Hennie ter Hoeven, secretariaat afdeling Z&O)

www.rivm.nl/vossenlintworm

Meer informatie over de vossenlintworm en het onderzoek vindt u hier:

RIVM.nl/vossenlintworm