Foto: Robert-Jan Asselbergs

Landelijke sterfte onder konijnen door VHD – Universiteit Utrecht

Recent zijn vanuit diverse delen van het land (onder andere de regio’s Nijmegen, Groningen en Utrecht) meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Uit post-mortaal onderzoek op konijnen die als gezelschapsdier werden gehouden, uitgevoerd door de afdeling Pathobiologie van de faculteit Diergeneeskunde, is gebleken dat de dieren gestorven zijn als gevolg van VHD (Viral Hemorrhagic Disease). Deze ziekte, ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease of RHD genoemd, wordt veroorzaakt door een virus, het RHD-virus.

Aantallen en verspreiding
Exacte gegevens over het spreidingsgebied en aantallen slachtoffers van VHD zijn niet te geven, ook al omdat er geen centrale registratie is van tamme konijnen èn omdat overleden konijnen niet altijd worden onderzocht (zie ook onze adviezen hieronder).

Symptomen
Een met VHD geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24-48 uur sterven, waarbij soms benauwdheid en bloedingen gezien kunnen worden voorafgaand aan de sterfte. Vaak zijn echter geen voorafgaande verschijnselen te zien. Ook kan soms acute benauwdheid worden gezien die ook snel door de dood wordt gevolgd.

Meer lezen over virusziekten bij konijnen

Verder lezen op de website van de Universiteit Utrecht

www.uu.nl