temp.
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Labrador Noortje beste jachthond op Nimrod 2016

Bunnik – Gisteren vond op het terrein van Fort Vechten in Bunnik de 43ste Nimrod plaats. De Nimrod is de jaarlijkse topwedstrijd voor jachthonden, waarbij achttien deelnemers met hun eigenaar drie proeven moeten doorlopen. De eerste plaats was voor Noortje, de Labrador Retriever van Klaas van der Valk.

De Commissie Jachthonden Proeven en de jachthondendiscipline van provincie Utrecht had onder leiding van Jan Peter Spierenburg, organisatie Nimrod 2016, drie proeven uitgezet op en om Fort Vechten in Bunnik. Het ging om de Heuvelrugproef (proef A), ’t Stichtproef (proef B), en de Eemlandproef (proef C). In de proeven werden diverse situaties in de jacht nagebootst, waarbij de hond op elke proef drie apporten moest binnenhalen. Dit is geen enkele van de honden gelukt. Daarom werden de prijzen verdeeld onder de combinaties die de meeste apporten succesvol hadden afgerond. De eerste plaats viel dit jaar op basis van het aantal punten toe aan Labrador Noortje van Klaas van der Valk.

De beste hond van elk jachthondenras die voldeed aan de kwalificatie voor de Nimrod wordt uitgenodigd deel te nemen. Daardoor ontstaat een zeer divers beeld van hondenrassen, waaronder een Heidewachtel, een Labrador Retriever, een Griffon Korthals, een Weimaraner, een Golden Retriever, een Duitse staande korthaar, een Duitse staande draadhaar, een Flatcoated Retriever, een Epagneul Bleu de Picardie, een Grote Munsterlander en een Duitse staande langhaar. De proeven waren uitdagend en daarom spannend om te volgen. De wedstrijd was zo ingericht dat het voor de vele bezoekers goed te zien was. De organisatie is tevreden.

Goede jachthonden zijn onmisbaar voor de jacht in Nederland. Een jachthond zoekt immers het geschoten wild op en brengt het bij de jager binnen. Dit is de reden dat de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging al sinds halverwege de jaren ’70 jachthondentrainingen door heel Nederland organiseert.

Over de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging is met 21.000 individuele leden en 300 lokale jagersverenigingen de grootste belangenbehartiger van jagers en werkt samen met alle partijen die zich verbonden voelen met verantwoord beheren en benutten van het Nederlandse landschap. Dit doet zij door stakeholders en publiek te voorzien van achtergrondinformatie en gegevens over de jacht. Het bureau van de vereniging heeft een afdeling ecologie, juridische zaken, belangenbehartiging en communicatie.

Voor meer informatie:
Janneke Eigeman, woordvoerder Jagersvereniging