Foto: Jesse Bakker

De Jagersvereniging start onderzoek onder WBE’s naar mentorschap

De jager van nu is deskundig, vaardig, weet zijn weg in het veld en is trots op wat hij – en steeds vaker ook zij – doet. Jagen leer je niet alleen uit een boekje en op de schietbaan: ervaring opdoen in het veld is minstens zo belangrijk. De Jagersvereniging wil ervaren en beginnende jagers bij elkaar brengen, zodat de jongjagers de kans krijgen om van een mentor te leren. Tegelijkertijd kunnen de jongjagers de handen uit de mouwen steken en hun mentor helpen bij het veldwerk.

Enquête
De Jagersvereniging wil zich hier graag voor inzetten en vraagt uw hulp. Ter voorbereiding van het project en ter voorbereiding van een workshop op de landelijke WBE-dag die we op 21 mei voor u organiseren willen we een aantal vragen aan u voorleggen.

Belangrijke rol
Als plaatselijke jagersvereniging kunnen de wildbeheereenheden een belangrijke rol spelen in een landelijk mentorschapsproject. Jongjagers zouden zich bij de WBE in hun woonplaats moeten kunnen aanmelden en zouden door de WBE voorzien kunnen worden van een mentor. Dit versterkt de plaatselijke inbedding van de WBE, levert meer handen op voor het veldwerk dat in de WBE verricht moet worden en biedt bovendien kansen om de WBE te verrijken met nieuwe, enthousiaste jagers.

Vrijwillig
Deelname aan het mentorschapsproject zou vrijwillig moeten zijn, maar niet vrijblijvend. Mentor en jongjager gaan op vrijwillige basis een samenwerking aan, maar verplichten zich over en weer wel om zich constructief voor elkaar in te zetten. Een goed gesprek over elkaars verwachtingen voordat men zo’n mentorschapsperiode met elkaar aangaat is van groot belang. Begeleiding en ondersteuning vanuit de WBE en vanuit de Jagersvereniging kunnen mentor, jongjager en WBE helpen er een succes van te maken.

Vragen?

Mail naar erik.vantil@jagersvereniging.nl